ZP_OPS Obecná psychologie

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2015
Rozsah
0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Garance
doc. Ing. Zuzana Rowland, MBA, PhD.
Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Studijní oddělení, CŽV, U3V – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Předpoklady
OBOR(CAP)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: obor (CAP)
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům základní znalosti z oboru obecné psychologie a psychologie osobnosti, předložit přehled modelů a trendů v těchto oblastech psychologie a upozornit na současný vývoj oboru. Neméně důležitým cílem předmětu je poukázat na souvislosti psychologie a vzdělávání.
Po absolvování předmětu:
- má student přehled v psychologických disciplínách a související odborné terminologii;
- si student uvědomuje v různorodosti determinantů lidské psychiky a umí vyjádřit souvislosti mezi jednotlivými vlivy a psychikou člověka;
- student zná psychické procesy, uvědomuje si jejich provázanost a složitost;
- student umí definovat pojmem osobnost, zná její strukturu i dynamické prvky a ovládá základní teorie psychologie osobnosti;
- student chápe návaznost obecné psychologie a orientuje se v aplikacích orientovaných na pedagogickou a další vzdělávací činnost;
Osnova
  • Úvod do předmětu Obecná psychologie, přehled psychologických disciplín – základní, speciální a aplikované; psychologická metodologie a základní metody psychologického výzkumu;
  • Biologická a společenské podmíněnost lidské psychiky, dědičnost, biologické potřeby, tělesné stavy, vývoj psychiky člověka;
  • Mezilidské vztahy jako sociální determinant psychiky, vztahy ve skupině a mezi skupinami, společenské normy a kultura;
  • Prožívání – vědomí, nevědomí a vůle, pojetí vědomých a nevědomých procesů;
  • Psychické procesy – emoce, temperament, motivace, kognitivní procesy, paměť a učení, fantazie a myšlení;
  • Schopnosti – stupně, druhy, možnosti poznávání schopností;
  • Inteligence – definice, měření inteligence, modely inteligence, komponenty a typy inteligence;
  • Jazyk, myšlení a řeč z pohledu obecné psychologie;
  • Osobnost jako předmět poznání v psychologii, struktura a dynamika osobnosti, teorie a přístupy psychologie osobnosti;
  • Sebepojetí - historické a současné pohledy na sebepojetí, kognitivní, emoční a konativní aspekty sebepojetí;
  • Osobnost v běžných a normálních podmínkách a situacích;
  • Možnosti poznávání osobnosti, metody zkoumání;
  • Aplikace psychologie ve vzdělávání, souvislosti se vzdělávacími teoriemi a cíli.
Literatura
    doporučená literatura
  • BALCAR, K. Úvod do studia psychologie osobnosti. Praha : SPN, 1983. BLATNÝ, M., Psychologie osobnosti: hlavní témata, současné přístupy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010, 301 s., ISBN 978-80-247-3434-7
  • DRAPELA,V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-251-3
  • ŘÍČAN, Pavel. Psychologie: příručka pro studenty. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 286 s. ISBN 80-7178-923-2
  • MIKŠÍK, O. Psychologická charakteristika osobnosti. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0240-7
  • LUND, Nick, Nigel HOLT a Rob LEWIS. Inteligence a učení: z pohledu psychologie. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 146 s. ISBN 978-80-247-3922-9
  • CAKIRPALOGLU, P. Úvod do psychologie osobnosti. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247- 4033-1
  • SMÉKAL, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti: člověk v zrcadlení [i.e. zrcadle] vědomí a jednání. 3., opr. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2009, 523 s. ISBN 978-80-87029-62-6
  • ATKINSON, Rita L. Psychologie. 2., aktualiz. vyd., v Portálu 1. Praha: Portál, 2003, xxiii, 751 s. ISBN 80-7178-640-3
  • NAKONEČNÝ, Milan. Obecná psychologie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1992, 174 s. ISBN 80-7066-524-6
  • PLHÁKOVÁ, A., Učebnice obecné psychologie. Vyd. 1. Praha. Academia. 472 s. ISBN 978-80-200-1499-3
  • NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie: přehled základních oborů. Vyd. 1. Praha: Triton, 2011, 863 s. ISBN 978-80-7387-443-8
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
Komplexní výukové metody
e-learning
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 30
Příprava na závěrečný test 15
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 10
Celkem:055
Metody hodnocení a jejich poměr
zkouška - ústní
test - závěrečný
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, léto 2014, zima 2014, léto 2015, léto 2016, zima 2016.