VŠTE:PPV Počítačem podporovaná výroba - Informace o předmětu
PPV Počítačem podporovaná výroba
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchzima 2014
- Rozsah
- 0/4. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Andrej Kubala, PhD. (cvičící)
- Garance
- doc. Ing. Soňa Rusnáková, Ph.D.
Katedra strojírenství – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra strojírenství – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- PPV/S01: každé liché pondělí 8:00–9:30 D315, každé liché pondělí 9:40–11:10 D315, každé liché pondělí 11:25–12:55 D315, každé liché pondělí 13:05–14:35 D315, A. Kubala
- Předpoklady
- FORMA(P)
Znalosti třískového obrábění a nekonvenčních metod výroby - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25 - Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Cílem předmětu je seznámit žáky s moderními postupy programování NC strojů s využitím CAD/CAM systému. Během výuky získají základní znalosti programování NC frézek, soustruhů, drátových řezaček a laserů. Absolvent umí programovat CNC stroje.
- Osnova
- 1. Seznámení s vývojem CAD-CAM systémů: automaty řízené pomocí vaček; první číslicově řízené stroje – řízení pomocí děrné pásky; snaha o usnadnění pracného programování číslicově řízených strojů – první CAD/CAM systémy; provázání konstrukce s technologií – využití dat pro programování NC strojů; kreslení ve 2D a využití 2D dat; kreslení ve 3D – zpracování 3D dat; zhodnocení výhod CAD/CAM systémů pro programování NC strojů a přímé programování na NC stroji; ekonomické zhodnocení podpory programování z pohledu vývoje několika let; přehled oblastí použití třískové obrábění – soustružení frézování, elektroerozivní obrábění – hloubení, drátové řezání, řezání laserem, řezání plazmou, plamenem, vodním paprskem, svařování – 2osé, víceosé řezání 2. 2D frézování, 2,5D frézování: cykly stroje; výhody 2D programování – využití poloměrové korekce; využití 3D modelu – rozpoznávání vlastností modelu pro zrychlení a zproduktivnění programování 3. 3D frézování – strategie hrubování: hrubování, zbytkové hrubování, strategie pro HSC a HSM – adoptivní hrubování 4. 3D frézování – strategie pro dokončování: dokončovací strategie pro strmé a ploché oblasti, kombinované obrábění; zbytkové obrábění 5. Víceosé frézování indexované, pětiosé frézování plynule 6. Soustružení – obrábění rotačních dílců, obrábění pomocí naháněných nástrojů, víceosé stroje 7. Opakování: třískové obrábění 8. Drátové řezání: vysvětlení pojmu programová a pomocná rovina; 2osé obrábění, obrábění s konstantním a proměnným úkosem; výroba střižných nástrojů – poloha rovin, výroba matrice, razníku, bezobslužné řezání 9. Drátové řezání: čtyřosé řezání, synchronizační spoje pro čtyřosé řezání; výroba střižných nástrojů se proměnnou střižnou rovinou v rovině Z; výroba soustružnických nožů; bezodpadový řez 10. Hloubení, dráhové hloubení, výroba elektrod 11. Řezání laserem, vodním paprskem, plasmou: ruční rozmístění obrobků v tabuli plechu; automatické obrábění; úprava drah a technologií; poloautomatické a automatické rozmístění obrobku na tabuli plechu 12. Víceosé řezání laserem, vodním paprskem 13. Opakování: nekonvenční metody obrábění
- Literatura
- ŘASA, J., ŠVERCL, J. Strojnické tabulky1 pro školu a praxi. 1. Praha : Scientia, 2004. 756 s. ISBN 80-7183-312-6.
- ŘASA, J., ŠVERCL, J. Strojnické tabulky2 pro školu a praxi. 1. Praha : Scientia, 2007. 588 s. ISBN 978-80-86960-20-3
- Organizační formy výuky
- cvičení
konzultace - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 52 zpracování CNC programu 26 Celkem: 78 0 - Metody hodnocení a jejich poměr
- vytvoření CNC programu 100 %
- Podmínky testu
- Podmínkou udělení zápočtu je vytvoření CNC programu a jeho ověření.
- Informace učitele
- Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence
docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní
výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast.
Attendance in lessons is defined in a separate internal standard of ITB (Evidence of attendance of students at ITB). It is compulsory, except of the lectures, for full-time students to attend 70 % lesson of the subjet in a semester.
- Statistika zápisu (zima 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2014/PPV