Z_PED2_an Pedagogy II

Institute of Technology and Business in České Budějovice
summer 2025
Extent and Intensity
0/0/0. Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Štěpánka Jenešová (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. et doc. PaedDr. Mgr. Zdeněk Caha, Ph.D., MBA, MSc.
Department of Human Resource Management – Faculty of Corporate Strategy – Rector – Institute of Technology and Business in České Budějovice
Timetable of Seminar Groups
Z_PED2_an/D01: Sun 2. 3. 13:05–14:35 E4, 14:50–16:20 E4, 16:30–18:00 E4, Sat 15. 3. 8:00–9:30 E4, 9:40–11:10 E4, Š. Jenešová
Prerequisites (in Czech)
PROGRAM(DPS)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives supported by learning outcomes
The aim of the course is to provide students with expanding knowledge in the field of pedagogy and practical skills, especially in the field of theory of education, special pedagogy, sociology of education and upbringing. The course follows the Pedagogy I.
Learning outcomes
Upon successful completion of the course, students
- understands the issue of discipline at school;
- knows the pedagogical aspects of integration of the disabled;
- explain the difference between formal and informal authority;
- can explain the requirements for the moral profile of the teacher;
- knows the socio-cultural handicap in the conditions of school education;
Syllabus
  • Syllabus of direct teaching
  • 1. The profession of teacher from the perspective of students, parents and teachers.
  • 2. Ethics in teacher work. Current school teacher.
  • 3. Teacher's authority as a starting point for pedagogical work, leadership styles.
  • 4. Multicultural education and training.
  • 5. Discipline. Forms of violation of discipline. Indiscipline.
  • 6. Education in free time.
  • 7. Preparing teachers to work with diversity (nationality, ethnic, cultural, etc.).
  • 8. Pedagogical aspects of integration of the disabled.
  • 9. Class teacher. Beginner teacher. Men as teachers.
  • 10. Error handling and bad performance analysis.
Literature
  • PRŮCHA, J., 2017. Moderní pedagogika. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1228-7.
  • FREIRE, P., 2018. Pedagogy of the oppressed. Bloomsbury publishing.
  • MUNKOVÁ, G., 2004. Sociální deviace. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0279-2.
  • VALIŠOVÁ, A. a H. KASÍKOVÁ, 2007. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.
  • KOLÁŘ, M., 2001. Bolest šikanování. Praha: Portál. ISBN 80-7178-513-X.
  • KRAUS, B. et al., 2001. Člověk - prostředí - výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido. ISBN 80-7315-004-2.
  • HELUS, Z., 2004. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál. ISBN 80-7178-888-0.
  • JEDLIČKA, R. a J. KOŤA, 1999. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha: Karolinum.
  • DUNOVSKÝ, J., 1995. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada. ISBN 80-7169-192-5.
  • HRABAL, V. a I. PAVELKOVÁ, 1989. Pedagogicko psychologická diagnostika. Praha: SPN.
  • BALABÁNOVÁ, H., 1995. Zkušenosti se vzděláváním romských dětí. Praha.
  • GIROUX, H., 2020. A. On critical pedagogy. Bloomsbury Publishing.
  • ONDRÁČEK, P., 1999. Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce, podněty pro pedagogickou práci s žáky, kteří se chovají při výuce nápadně rušivě. Pardubice: Univerzita Pardubice. ISBN 80-7194-183-2.
  • KREMLIČKOVÁ, M.a M. NOVOTNÁ, 1997. Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele: (setkání speciálněpedagogická, sociálněpedagogická a pedagogickodiagnostická). Praha: SPN. ISBN 80-85937-60-3.
  • MAREŠ, J., 1998. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál. ISBN 80-7178-246-7.
  • JEDLIČKA, R. et al., 2004. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis. ISBN 80-7312-038-0.
Forms of Teaching
Tutorial
Teaching Methods
Frontal Teaching
Group Teaching - Cooperation
Teaching Supported by Multimedia Technologies
Assessment Methods and Assesment Rate
Test – final 100 %
Exam conditions
Final test - 100 points (ie 100%) To successfully complete the course, it is necessary to achieve at least 70% of the final evaluation under the conditions set out below. A total of 100 points, ie 100%, can be obtained in the final evaluation. Overall classification of the course, ie points for the final evaluation (100 - 0): A 100 - 90, B 89.99 - 84, C 83.99 - 77, D 76.99 - 73, E 72.99 - 70, FX 69.99 - 30, F 29.99 - 0.
Language of instruction
Czech
Teacher's information
In case of non-attendance, it is necessary to prepare compensatory work according to the instructions of the teacher.
The course is also listed under the following terms winter 2022, SUMMER 2023, winter 2023, summer 2024, winter 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/course/vste/summer2025/Z_PED2_an