Z_DID_an Didaktika

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2024
Rozsah
0/0/0. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Iveta Kmecová, PhD. (cvičící)
Garance
Ing. Iveta Kmecová, PhD.
Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Studijní oddělení, CŽV, U3V – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Z_DID_an/D01a: Ne 10. 3. 8:00–9:30 E5, 9:40–11:10 E5, Ne 24. 3. 14:50–16:20 E4, 16:30–18:00 E4, So 6. 4. 11:25–12:55 E4, 13:05–14:35 E4, I. Kmecová
Předpoklady
Nejsou požadovány.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Studující po absolvování předmětu umí systematizovat poznatky z obecné didaktiky, dokáže ukázat i aplikovat jejich význam v pedagogické praxi. Studující jsou schopni rozvíjet samostatné didaktické myšlení, umí pochopit didaktiku z hlediska vývoje, změn a pedagogických inovací.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu studující
- rozumí předmětu obecné didaktiky a vyučovacího procesu;
- umí popsat základní prvky didaktického systému;
- umí formulovat specifické cíle ve vyučovacím procesu;
- zná organizační formy vyučování;
- umí klasifikovat vyučovací metody z různých hledisek
- zná materiální prostředky vyučování
- zná kompetence učitele pro zabezpečení efektivního vyučovacího procesu - zná didaktické zásady vyučovacího procesu a jejich uplatňování v pedagogické praxi
Osnova
  • 1. Didaktika jako vědní disciplína. Vztah obecné didaktiky a oborových didaktik. Vyučovací proces.
  • 2. Koncepce vyučování v pojetí J. F. Herbarta. Koncepce vyučování v pojetí J. Deweye.
  • 3. Systém vyučovacích metod v celistvém pojetí vyučovacího procesu.
  • 4. Vztah učitele a žáka.
  • 5. Učitelské kompetence. Osobnost učitele, didaktické dovednosti učitele, vzájemný vztah učitele a žáků ve vyučovacím procesu.
  • 6. Didaktická transformace učiva. Učivo a jeho výběr, funkce cíle ve vyučovacím procesu. Uspořádání učiva v pedagogických dokumentech. Didaktická analýza učiva.
  • 7. Cíl výuky. Příprava na vyučovací hodinu.
  • 8. Organizační formy vyučování.
  • 9. Evaluace jako nedílná součást vyučování.
  • 10. Didaktické prostředky a moderní didaktická technika v procesu vyučování.
  • 11. Hodnocení a reflexe ve výuce.
  • 12. Pedagogické inovace v současné škole.
Literatura
  • KALHOUS, Z., 2009. Školní didaktika. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-571-4.
  • ČAPEK, r., 2015. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada Publishing. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3450-7.
  • PRŮCHA, J. 2017., Moderní pedagogika. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1228-7.
  • PODLAHOVÁ, L. et al., 2012. Didaktika pro vysokoškolské učitele. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4217-5.
  • ZORMANOVA, L. 2014. Obecná didaktika. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4590-9.
Organizační formy výuky
seminář
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 100 %
Podmínky testu
V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 100 bodů, tj. 100 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (100 – 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.
Informace učitele
V případě nesplnění povinné docházky, bude nutno vypracovat "kompenzační práci" dle pokynů vyučujícího předmětu.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, léto 2022, zima 2022, léto 2023, zima 2023, zima 2024, léto 2025.