VŠTE:STR_s Podniková strategie - Informace o předmětu
STR_s Podniková strategie
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchléto 2024
- Rozsah
- 2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ekaterina Chytilová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Romana Kušnirová, DiS., PhD. (cvičící)
doc. Ing. Jarmila Straková, Ph.D., MBA (cvičící)
Ing. Milan Talíř, MBA (cvičící) - Garance
- doc. Ing. Jarmila Straková, Ph.D., MBA
Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- STR_s/E4: So 6. 4. 8:00–9:30 E1, 9:40–11:10 E1, So 20. 4. 8:00–9:30 B3, 9:40–11:10 B3, So 11. 5. 8:00–9:30 B2, 9:40–11:10 B2, 11:25–12:55 B2, 13:05–14:35 B2, E. Chytilová, M. Talíř
STR_s/P01: Út 8:00–9:30 E1, J. Straková
STR_s/S01: Čt 13:05–14:35 N109, E. Chytilová
STR_s/S02: Čt 11:25–12:55 N109, E. Chytilová
STR_s/S03: Čt 8:00–9:30 N107, R. Kušnirová - Předpoklady
- OBOR(BSAp) || OBOR(BSAk) || OBOR(BPEk) || OBOR(BPEp)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Cílem předmětu je seznámit studenty s významem, úlohou a rolí podnikové strategie v současném podnikovém prostředí. Student získá potřebné teoretické znalosti z oblasti strategického řízení a rozhodování s akcentem na generování podnikové strategie a současně aktuální poznatky z katedrového výzkumu a z odborných přednášek vrcholových manažerů z podnikové praxe.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu student:
1. rozumí významu a potřebě strategického řízení,
2. zná zásady a principy tvorby podnikové strategie a její dekompozice na strategie dílčí,
3. rozumí vymezení podnikového prostředí ve všech jeho základních složkách,
4. rozumí konkurenčním silám působících na národní a odvětvové úrovni,
5. zná podstatu a využití alternativních nástrojů strategického řízení. - Osnova
- Přednášky:
- 1. Význam, přínos strategického řízení.
- 2. Strategické myšlení, manažer – stratég.
- 3. Strategické řízení jako proces.
- 4. Základní rozdíly mezi taktickým, strategickým a operativním řízením.
- 5. Strategie, hierarchie strategie.
- 6. Kořeny strategie.
- 7. Klasifikace strategií.
- 8. Strategická situační analýza.
- 9. Podnikatelská pozice, produktové portfolio.
- 10. Formulace strategie.
- 11. Volba a výběr strategie.
- 12. Implementační fáze strategie.
- 13. Alternativní nástroje strategického řízení.
- Semináře:
- 1. SWOT analýza.
- 2. Porterův model pěti sil, analýza odvětví.
- 3. Vymezení vize, mise a strategických cílů podniku.
- 4. Analýza konkurentů.
- 5. Analýza konkurenčních skupin (strategická mapa konkurenčních skupin).
- 6. Analýza atraktivity odvětví.
- 7. Analýza klíčových kompetencí.
- 8. Matice BCG.
- 9. Model GE.
- 10. Způsoby získání konkurenční výhody (podle M. Portera).
- 11. Strategické hodiny.
- 12. STEP analýza.
- 13. Analýza vnitřních podnikových zdrojů.
- Literatura
- povinná literatura
- STRAKOVÁ, Jarmila a VÁCHAL, Jan a PÁRTLOVÁ, Petra. Strategický management : studijní skripta. 4. upravené vydání. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2017. 1 CD-ROM (128 stran). ISBN 978-80-7468-106-6.
- FOTR, Jiří et al. Tvorba strategie a strategické plánování : teorie a praxe. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, 2020. 414 stran : Expert. ISBN 978-80-271-2499-2.
- doporučená literatura
- MAGRETTA, J., 2012. Michael Porter jasně a srozumitelně. O konkurenci a strategii. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261- 251-2.
- HANZELKOVÁ, Alena a KEŘKOVSKÝ, Miloslav a VYKYPĚL, Oldřich. Strategické řízení : teorie pro praxi. 3. přepracované vydání. V Praze: C.H. Beck, 2017. xxii, 232 stran : C.H. Beck pro praxi. ISBN 978-80-7400-637-1
- Organizační formy výuky
- přednáška
seminář - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
brainstorming
kritické myšlení
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Průběžný test 1 1 Příprava na průběžný test 21 21 Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 5 10 Příprava prezentace 2 2 Samostudium 31 Závěrečný test 49 49 Účast na přednáškách 26 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 26 16 Celkem: 130 130 - Metody hodnocení a jejich poměr
- test - průběžný 20 %
test - závěrečný 70 %
prezentace studenty vybraných metod pro hodnocení vnitřního a vnějšího prostředí 10 % - Podmínky testu
- Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 – 0) + body z~průběžného hodnocení (30 – 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.
- Informace učitele
- Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na cvičeních povinná 70% účast.
Informace pro studenty s ISP (individuálním studijním plánem). Pokud se student s ISP nebude moci zúčastnit průběžného hodnocení předmětu, splní si průběžné hodnocení v termínu, na kterém se domluví s vyučujícím. Student s individuálním studijním plánem má povinnost ihned po schválení ISP kontaktovat vyučujícího. V případě, že tak student neučiní, nebude na jeho ISP brán zřetel. V případě jakýchkoliv dotazů se studenti s ISP mohou obrátit na garanta předmětu prostřednictvím emailu strakova@mail.vstecb.cz.
Doplňkový studijní materiál: E-learning Podpora moderních trendů ve výuce s ohledem na Best practice - https://projectbestpractice.cz/cs/e-learning/ - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (léto 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2024/STR_s