Z_PED2_an Pedagogika II.

Institute of Technology and Business in České Budějovice
SUMMER 2023
Extent and Intensity
0/0/0. Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Štěpánka Jenešová (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Štěpánka Jenešová
Faculty of Corporate Strategy – Rector – Institute of Technology and Business in České Budějovice
Supplier department: Study Department – Vice-Rector for Study Affairs – Rector – Institute of Technology and Business in České Budějovice
Timetable of Seminar Groups
Z_PED2_an/D01a: Sat 11. 3. 13:05–14:35 B3, 14:50–16:20 B3, 16:30–18:00 B3, Sat 27. 5. 8:00–9:30 B3, 9:40–11:10 B3, Š. Jenešová, CZV DPS
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives supported by learning outcomes
The aim of the course is to provide students with expanding knowledge in the field of pedagogy and practical skills, especially in the field of theory of education, special pedagogy, sociology of education and upbringing. The course follows the Pedagogy I.
Learning outcomes
Upon successful completion of the course, students - understands the issue of discipline at school; - knows the pedagogical aspects of integration of the disabled; - explain the difference between formal and informal authority; - can explain the requirements for the moral profile of the teacher; - knows the socio-cultural handicap in the conditions of school education;
Syllabus
Syllabus of direct teaching 1. The profession of teacher from the perspective of students, parents and teachers. 2. Ethics in teacher work. Current school teacher. 3. Teacher's authority as a starting point for pedagogical work, leadership styles. 4. Multicultural education and training. 5. Discipline. Forms of violation of discipline. Indiscipline. 6. Education in free time. 7. Preparing teachers to work with diversity (nationality, ethnic, cultural, etc.). 8. Pedagogical aspects of integration of the disabled. 9. Class teacher. Beginner teacher. Men as teachers. 10. Error handling and bad performance analysis.
Literature
  • KOLÁŘ, M., 2001. Bolest šikanování. Praha: Portál. ISBN 80-7178-513-X.
  • VALIŠOVÁ, A. a H. KASÍKOVÁ, 2007. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.
  • JEDLIČKA, R. et al., 2004. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis. ISBN 80-7312-038-0.
  • HRABAL, V. a I. PAVELKOVÁ, 1989. Pedagogicko psychologická diagnostika. Praha: SPN.
  • PRŮCHA, J., 2017. Moderní pedagogika. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1228-7.
  • MAREŠ, J., 1998. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál. ISBN 80-7178-246-7.
  • JEDLIČKA, R. a J. KOŤA, 1999. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha: Karolinum.
  • MUNKOVÁ, G., 2004. Sociální deviace. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0279-2.
  • ONDRÁČEK, P., 1999. Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce, podněty pro pedagogickou práci s žáky, kteří se chovají při výuce nápadně rušivě. Pardubice: Univerzita Pardubice. ISBN 80-7194-183-2.
  • DUNOVSKÝ, J., 1995. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada. ISBN 80-7169-192-5.
  • HELUS, Z., 2004. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál. ISBN 80-7178-888-0.
  • GIROUX, H., 2020. A. On critical pedagogy. Bloomsbury Publishing.
  • FREIRE, P., 2018. Pedagogy of the oppressed. Bloomsbury publishing.
  • KRAUS, B. et al., 2001. Člověk - prostředí - výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido. ISBN 80-7315-004-2.
  • KREMLIČKOVÁ, M.a M. NOVOTNÁ, 1997. Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele: (setkání speciálněpedagogická, sociálněpedagogická a pedagogickodiagnostická). Praha: SPN. ISBN 80-85937-60-3.
  • BALABÁNOVÁ, H., 1995. Zkušenosti se vzděláváním romských dětí. Praha.
Forms of Teaching
Tutorial
Teaching Methods
Frontal Teaching
Group Teaching - Cooperation
Teaching Supported by Multimedia Technologies
Student Workload
ActivitiesNumber of Hours of Study Workload
Daily StudyCombined Study
Preparation for the Final Test 3
Attendance on Seminars/Exercises/Tutorial/Excursion 10
Total:013
Assessment Methods and Assesment Rate
Test – final 100 %
Exam conditions
Final test - 100 points (ie 100%) To successfully complete the course, it is necessary to achieve at least 70% of the final evaluation under the conditions set out below. A total of 100 points, ie 100%, can be obtained in the final evaluation. Overall classification of the course, ie points for the final evaluation (100 - 0): A 100 - 90, B 89.99 - 84, C 83.99 - 77, D 76.99 - 73, E 72.99 - 70, FX 69.99 - 30, F 29.99 - 0.
Language of instruction
Czech
Teacher's information
In case of non-attendance, it is necessary to prepare compensatory work according to the instructions of the teacher.
The course is also listed under the following terms winter 2022, winter 2023, summer 2024, winter 2024, summer 2025.
  • Enrolment Statistics (SUMMER 2023, recent)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/course/vste/summer2023/Z_PED2_an