MOP_s Metodika odborné práce

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2023
Rozsah
2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Jakub Horák, MBA, PhD. (cvičící)
Ing. Vilém Kovač, PhD. (cvičící)
Ing. Tereza Matasová (cvičící)
prof. Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D., dr. h.c. (cvičící)
Garance
prof. Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D., dr. h.c.
Ústav znalectví a oceňování – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Ústav znalectví a oceňování – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MOP_s/P01: Pá 14:50–16:20 D215, V. Kovač, T. Matasová, M. Vochozka
MOP_s/P03: Pá 11:25–12:55 D215, V. Kovač, T. Matasová, M. Vochozka
MOP_s/P04: Pá 11:25–12:55 D216, V. Kovač, T. Matasová, M. Vochozka
MOP_s/P05: Pá 8:00–9:30 D215, V. Kovač, T. Matasová, M. Vochozka
MOP_s/P06: Pá 8:00–9:30 D216, J. Horák
MOP_s/P07: Čt 14:50–16:20 D215, V. Kovač, T. Matasová, M. Vochozka
MOP_s/P10: Čt 11:25–12:55 D216, V. Kovač, T. Matasová, M. Vochozka
MOP_s/P13: St 14:50–16:20 D215, V. Kovač, T. Matasová, M. Vochozka
MOP_s/S01: Pá 16:30–18:00 D215, V. Kovač, T. Matasová, M. Vochozka
MOP_s/S03: Pá 13:05–14:35 D215, V. Kovač, T. Matasová, M. Vochozka
MOP_s/S04: Pá 13:05–14:35 D216, V. Kovač, T. Matasová, M. Vochozka
MOP_s/S05: Pá 9:40–11:10 D215, V. Kovač, T. Matasová, M. Vochozka
MOP_s/S06: Pá 9:40–11:10 D216, J. Horák
MOP_s/S07: Čt 16:30–18:00 D215, V. Kovač, T. Matasová, M. Vochozka
MOP_s/S10: Čt 13:05–14:35 D216, V. Kovač, T. Matasová, M. Vochozka
MOP_s/S13: St 16:30–18:00 D215, V. Kovač, T. Matasová, M. Vochozka
MOP_s/E3: So 11. 3. 8:00–9:30 E1, So 25. 3. 8:00–9:30 F108, 9:40–11:10 F108, So 15. 4. 8:00–9:30 F108, 9:40–11:10 F108, So 29. 4. 8:00–9:30 F108, 9:40–11:10 F108, V. Kovač, T. Matasová, M. Vochozka
MOP_s/A2: So 11. 3. 8:00–9:30 E1, So 25. 3. 8:00–9:30 F108, 9:40–11:10 F108, So 15. 4. 8:00–9:30 F108, 9:40–11:10 F108, So 29. 4. 8:00–9:30 F108, 9:40–11:10 F108, V. Kovač, T. Matasová, M. Vochozka
MOP_s/E3a: So 11. 3. 9:40–11:10 D216, V. Kovač, T. Matasová, M. Vochozka
MOP_s/E3b: So 11. 3. 11:25–12:55 D216, V. Kovač, T. Matasová, M. Vochozka
MOP_s/E3e: So 11. 3. 16:30–18:00 D216, V. Kovač, T. Matasová, M. Vochozka
MOP_s/A2i: Ne 12. 3. 9:40–11:10 D216, V. Kovač, T. Matasová, M. Vochozka
Předpoklady
OBOR(BPEp) || OBOR(BPEk) || OBOR(BSAp) || OBOR(BSAk)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je získání odborných znalostí a praktických dovedností v oblasti přípravy, zpracování, prezentace a obhajoby odborných textů.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student:
1. vybere vhodné téma odborného textu.
2. vymezí cíl své práce.
3. provede kvalitní literární rešerši.
4. vymezí hypotézy.
5. definuje výzkumné otázky.
6. zpracuje metodiku (vhodně zvolí základní vědecké metody) vedoucí k potvrzení, či vyvrácení hypotéz, k odpovědím na výzkumné otázky a ke splnění cíle práce.
7. vhodně prezentuje výsledky své práce.
8. provede diskusi výsledků.
9. vyhodnotí výsledky práce.
10. uplatní pravidla formální úpravy odborného textu.
11. řádně prezentuje svou odbornou práci.
Osnova
  • Přednášky:
  • 1. Úvod do předmětu (zaměření předmětu, způsob výuky, zakončení, výběr tématu práce, registrace do NTK). Základy a principy výzkumné a tvůrčí práce. Autorská práva a plagiátorství.
  • 2. Specifika jednotlivých typů odborných prací. Práce se zdroji (hodnotná literatura, zdroje, práce knihovny VŠTE, vyhledávání v databázích).
  • 3. Název a úvod práce.
  • 4. Rešerše v první fázi.
  • 5. Rešerše ve druhé fázi.
  • 6. Hypotézy nebo výzkumné otázky.
  • 7. Metodika v bodech.
  • 8. Metodika v textu.
  • 9. Výsledky.
  • 10. Diskuse výsledků – formulace základních zjištění.
  • 11. Diskuse výsledků – dokončení.
  • 12. Závěr.
  • 13. Finalizace textu, příprava prezentace.
  • Semináře
  • 1. Výběr tématu práce (odborného textu). Registrace do Národní technické knihovny. Základy a principy výzkumné a tvůrčí práce. Autorská práva a plagiátorství.
  • 2. Analýza jednotlivých typů odborných prací. Prezentace knihovny VŠTE, vyhledávání v databázích.
  • 3. Název a úvod práce.
  • 4. Rešerše v první fázi.
  • 5. Rešerše ve druhé fázi.
  • 6. Hypotézy nebo výzkumné otázky.
  • 7. Metodika v bodech.
  • 8. Metodika v textu.
  • 9. Výsledky.
  • 10. Diskuse výsledků – formulace základních zjištění.
  • 11. Diskuse výsledků – dokončení.
  • 12. Závěr.
  • 13. Finalizace textu, příprava prezentace.
Literatura
    povinná literatura
  • VOCHOZKA, M. et al., 2016. Metodika odborné práce. 2. dopl. a rozš. vyd. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích. ISBN 978-80-7468-108-0.
  • BHATTACHERJEE, A., 2012. Social Science Research: Principles, Methods, and Practices. 2nd edition. Tampa: University of South Florida. ISBN 978-1475146127.
  • BAILEY, S., 2011. Academic Writing. A Handbook for International Students. Third edition. London, New York: Routledge. ISBN 978-0- 203-83165-6.
    doporučená literatura
  • PAULOVČÁKOVÁ, L. et al., 2015. Jak vypracovat bakalářskou a diplomovou práci. 6. aktualiz. vyd. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha. ISBN 978-80-7452-106-5.
  • KAPOUNOVÁ, J. a P. KAPOUN, 2017. Bakalářská a diplomová práce: od zadání po obhajobu. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0079-8.
  • ÚŘAD VLÁDY ČR, 2017. Metodika hodnocení výzkumných organizací a hodnocení programů účelové podpory výzkumu, vývoje a inovací. In: Rada pro výzkum, vývoj a inovace [online]. Praha: Rada pro výzkum, vývoj a inovace, 2017, [cit. 2017-02-02].
  • ŠANDEROVÁ, J., 2005. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Několik zásad pro začátečníky. Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN 80-86429-40-7.
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
tutoriál
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
projektová výuka
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
e-learning
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Diskuse výsledků88
Formální úprava textu22
Hypotézy, výzkumné otázky55
Literární rešerše1717
Metodika1010
Název a úvod práce1010
Příprava na průběžný test11
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 36
Příprava prezentace, obhajoba práce55
Výsledky1010
Závěr1010
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi2616
Celkem:130130
Metody hodnocení a jejich poměr
test - průběžný 10 %
prezentace 20 %
seminární práce 70 %
Podmínky testu
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné úspěšně absolvovat průběžný test (tj. získat 10 % do celkového hodnocení), dosáhnout v~součtu za seminární práci a její prezentaci 60 %.

Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (100 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.

Informace učitele
Pro studenty prezenční formy studia je účast na výuce povinná (na přednáškách i cvičeních). Absence do 30 % nemusí student omlouvat. Omluva absence nad 30 % však bude akceptována jen v případě závažných důvodů.
Student kombinované formy je povinen svou práci v průběhu semestru konzultovat s vyučujícím a průběžně prokázat zpracování jednotlivých pasáží práce v průběhu semestru (dle instrukcí vyučujícího mailem nebo vložením do příslušné odevzdávárny v IS VŠTE):


Úvod (včetně cíle a výzkumných otázek): 2. týden semestr semestru


Literární rešerše v I. fázi: 4. týden semestru


Literární rešerše v II. fázi: 5. týden semestru


Metodika: 7. týden semestru


Výsledky: 9. týden semestru


Diskuse výsledků: 11. týden semestru


Závěr: 12. týden semestru


Finální text: 13. týden semestru


Prezentace proběhne ve zkouškovém období.

Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022, zima 2023, léto 2024, zima 2024.