VŠTE:Z_CPC2 Čeština pro cizince 2 - Informace o předmětu
Z_CPC2 Čeština pro cizince 2
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchléto 2021
- Rozsah
- 0/0/0. Ukončení: z.
- Garance
- Ing. Lukáš Polanecký
Studijní oddělení, CŽV, U3V – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Centrum jazykových služeb – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Kurz Čeština pro cizince 2 je určen pro cizince. Cílem je dosažení výstupní úrovně B2 dle SERR pro jazyky. Po úspěšném absolvování kurzu student rozumí hlavním myšlenkám autentických textů s konkrétními i abstraktními náměty, včetně odborné diskuse o oboru své specializace. Dokáže sledovat delší přednášku, v zásadě rozumí jednodušším filmům a seriálům v originálním znění, se základním porozuměním dokáže číst texty současné prózy. Dokáže se dorozumět plynule a spontánně s rodilými mluvčími, a to bez většího úsilí na obou stranách. Umí sestavit podrobnější, srozumitelný text o poměrně širokém okruhu témat, vysvětlit a obhájit stanovisko k aktuálním problémům, zdůvodnit výhody a nevýhody různých možností
- Osnova
- 1. Dovolena. Obvyklé aktivity spojené s dovolenou. Cestování. Výrazy používané v inzerátech cestovních kanceláří. Nápisy (přílet, odlet, příjezd, odjezd. Věci, které potřebujeme při cestování. Komplikace při cestování. Slovní zásoba spojená s výběrem dovolené, např. v katalogu cestovní kanceláře. Stížnost na pobyt na dovolené Gramatika: „Dlouhá“ a „krátká“ slovesa pohybu (chodit x jít, jezdit x jet, létat x letět). Slovesa pohybu. Slovesa pohybu s prefixy při- a od-. Prefixy a jejich význam. 2. Výmluvy a přání. Vyjadřování omluv nebo výmluv. Hypotetické situaci v přítom-nosti a v minulosti. Zdvořilostní konvence a sociokulturní rozdíly v komunikaci Gramatika: Podmiňovací způsob (lexikálně). Podmínkový „kdyby-věty“. Sloveso mít v modálním významu. Opakování -ý a -í přídavných jmen. 3. Počasí, předpověď počasí. Slovesa popisující počasí. Otázky na počasí. Konverzace. Gramatika: Slovesné vazby být + příslovce nebo podstatné jméno. Přídavné jméno a příslovce- Otázky s výrazy jak a jaký. Tvoření příslovcí. Stupňování přídavných jmen. Stupňování příslovcí se zaměřením na 3. stupeň. 4. Technika a komunikace. Telefonování a sms. Výrazy a fráze spojené s komunikací po telefonu. E-maily. Oslovení, zahájení a ukončení písemného vyjádření (formální a neformální e-mail). Psaní e-mailu, krátkých dopisů, textových sprav. Počítač a in-ternet. Aktivity spojené s užíváním počítače. Nakupujeme dárky. Pozvání na party. Vyjádřit příčinu prepozicemi díky a kvůli. Gramatika: Minulý čas sloves zakončených na –nout. 3. pád jednotného čísla. Slovesa s 3. pádem. Prepozice s 3. pádem. Předložkové vazby 3. pádu. 5. Oblékání, móda. Nakupujeme oblečení. Vyjádření názoru, preference. Základní fráze pro vyjádření postoje k věcem a módě. Popis oblečení. Gramatika: Výrazy mít rád x líbit se x chutnat. Výrazy s objektem v 3. pádě. Slovosled (druhá pozice). Osobní zájmena po prepozici. 3. pád přímý a nepřímý předmět. 6. Stěhujeme se. Umístění věcí (pod, nad, před, za, mezi). Zařízení bytu. Řemeslníci. Výrazy spojené s tématem oprav v domácnosti. Služby. Gramatika: 7.pád jednotného čísla. Předložky se 7.pádem. Slovesa s předložkami s/se + 7.pád. Skloňování tázacích zájmen. Vztažné zájmeno který. Slovesa s předložkou o + 6.pád jednotného čísla. 7. Povolání, základní fráze, poskytnutí základních informací. Povolání a pracoviště (kde kdo pracuje, co kdo dělá). Výběr povolání. Prostředky a nástroje. Gramatika: Předložkové vazby, 2. pád. Přivlastňovací pád, vyjádření vlastnictví. Být + 7. pád (kosmonautem, učitelkou). Konstrukce čím – tím. 7.pád jednotného čísla. Slovesa a předložky se 7 pádem Prepozice nad, pod, před, za a mezi s 4.a7. pádem. Další funkce 7. pádu. Model pro 7 pád množného čísla. Osobní zájmena v 7. pádě. 8. Povinnosti. Škola, vzdělání, studium. Plány a cíle. Gramatika. Dokonavý a nedokonavý vid. Časové věty s když. Budoucí čas – dokonavý vid. Časové věty s až. Když + minulý nebo přítomný čas x Až + budoucí čas. 9. Člověk a společnost. Život mezi lidmi –socializace, sociální skupina, slovní a mimoslovní komunikace Kde bydlíme a žijeme. Slovní zásoba spojená se způsobem bydlení. Sociokulturní aspekty (stát, město, vláda). Gramatika: Předpony, předložky u směrů. Výrazy před, předtím, předtím, než. 6.pád jednotného čísla. Slovesa a předložky. Tzv. slovesa mluvení, a další slovesa pojící se se 6. pádem. Model pro 6. pád množného čísla. Osobní zájmena v 6. pádu. 10. Životopis (curriculum vitae, CV). Typy. Jak se píše životopis. Osobní profil. Volný životopis. Vyprávění zážitků. Vypravování písemní (struktura) a ústní. Gramatika: 6. pád, předložkové vazby. 11. Vztahy (přátelský, obchodní, mezilidské, pracovně-právní), navazování kontaktů (verbální/neverbální komunikace, komunikační bariéry), oslovování (akademické tituly, tituly před/za jménem, normy společenské etikety). Gramatika: 7. pád, předložka „s“, předložkové vazby. 12. Zdůvodňování. Otázky a zdůvodnění, oslovování. Argumentace. Gramatika: 5. pád, předložkové vazby. Rozkazovací způsob 6. pád množného čísla. 13. Rodina a rodinné vztahy. (Ne)tradiční rodina. Gramatika: Slovesa a prepozice s 4.pádem. 4.pád množného čísla – frekventované formy. Osobní zájmena v 4.pádu Spisovná x obecná čeština. 14. Cestování včera a dnes. Destinace a dopravní prostředky. Návrh a reakce na něj. Díla a jejich autoři. Recepty. Nápisy na ulici. Pokyny při ptaní se na cestu. Gramatika: 2. pád – formy a funkce. Vyjadřování směru. 2. Přivlastňovací pád. 2. pád, který označuje „část celku“, „neurčité množství něčeho (Partitivní genitiv). 2. pád množného čísla – frekventované formy. Osobní zájmena ve 2. pádu. 15. Slavíme narozeniny, svátky a výročí. Přání a gratulace. Svátky a tradice. České svátky. Pozvání a návštěva. Slovní zásoba spojená s tématem pozvání a komunikace na návštěvě. Vyjadřování pocitu překvapení. Gramatika: 3. pád – formy a funkce. 3. pád jednotného čísla. Předložky a slovesa s 3. pádem. 3. pád množného čísla – frekventované formy. Osobní zájmena v 3. pádu. Časové předložky. Časové výrazy. 16. Sporty a hry. Slovní zásoba spojená se sportováním a hrami, se sportovním výkonem. Gramatika: Slovesa se slovním základem -stupovat/-stoupit . Prefixy. Tvořené sloves nedokonavého vidu s pomocí přípon (tzv. sekundární imperfektiva) - (dělat – vydělat – vydělávat). Krátká a dlouhá slovesa pohybu. Slovesa pohybu s prefixy. 17. Kultura a umění. Kulturními akce a umělecká díla. Spojky a spojovací výrazy. Kul-turní program. Pozvání na kulturní akci. Adjektiva hodnotící umělecké dílo. České názvy měst. Jednotky míry, váhy a objemu. Gramatika: 2. pád množného čísla. Vyjadřování kvantity (množství). Vyjadřování Posesivity/přivlastňování . Přivlastňovací přídavná jména. Skloňování přivlastňovacích přídavných jmen jednotného čísla - zjednodušená pravidla. 18. Žijeme ve věku informací. Získávání informací. Pořady a články. „Internacionální" slova používaná ve zpravodajství. Slovní zásoba spojená s využitím počítače a inter-netu Země a národnosti. Ustálená slovní spojení s názvy zemí.. Gramatika: 6. pád množného čísla. Jména pomnožná a párová s pomnožnými (Plurálová substantiva). Pomnožná místní jména v 7. a 2 pádu. 19. Investujeme, obchodujeme, podnikáme. Slovní zásoba spojená s tématem podnikání a investic. Slovní zásoba spojená s tématem plánování služební cesty a případnými komplikacemi během ní. Gramatika: Výrazy ze spisovné češtiny typické pro formální vyjadřování (odchodní dopis/e-mail). 7.pád množného čísla. Být + adjektivum + instrumentál. Opakování časo-vání. Časování slov den, týden, rok, člověk, dítě.
- Literatura
- HOLÁ, L.,BOŘILOVÁ, P. 2009. Česky krok za krokem 2, ruska. Praha: Akropolis. ISBN 978-80-86903-92-7 MALÁ, Z. 2012. Česky krok za krokem 2: Pracovní sešit: Lekce 1–10. Praha: Akropolis. ISBN 978-80-87481-66-0 MALÁ, Z. 2016 (1. vydání)- Česky krok za krok
- Organizační formy výuky
- seminář
- Komplexní výukové metody
- frontální výuka
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
- Metody hodnocení a jejich poměr
- zkouška - ústní
test - závěrečný - Podmínky testu
- SKLADBA ZKOUŠKY: 1. ČTENÍ -30 min. 2. POSLECH – 30 min. 3. GRAMATICKO-LEXIKÁLNÍ TEST – 30 min. 4. PSANÍ -40 min. 5. MLUVENÍ - 10min / dvojice- 40 min.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2021/Z_CPC2