VŠTE:ZP_SOP_a Sociální psychologie - Informace o předmětu
ZP_SOP_a Sociální psychologie
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchléto 2020
- Rozsah
- 0/0/0. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Alena Hricová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Ing. Lukáš Polanecký
Studijní oddělení, CŽV, U3V – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZP_SOP_a/CCV: So 23. 5. 11:25–14:35 E5, Ne 24. 5. 11:25–16:20 E5, A. Hricová
- Předpoklady
- OBOR(CAP)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: obor (CAP) - Mateřské obory/plány
- Doplňující pedagogické studium (program VŠTE, CZV)
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Cílem předmětu je poskytnout studentům přehled v oboru sociální psychologie a umožnit náhled na sebe a své okolí z pohledu sociálně psychologického myšlení. Obsahem kurzu jsou jak tradiční témata jako je psychologie osobnosti, komunikace či kognitivní psychologie, a stejně tak i zaměření na moderní aspekty sociální psychologie jako dovednosti v hodnocení výkonu a kompetencí anebo oblast osobního rozvoje.
Po absolvování předmětu:
- se student orientuje v pojmech a procesech souvisejících se sociálními skupinami a osobností ve vztahu k sociální psychologii;
- má student přehled v oblasti sociální percepce, rozlišuje a uvědomuje si různorodost postojů a hodnot;
- student umí aplikovat poznatky z výukové socializace a komunikace a zvládání stresu;
- student zná metody různé hodnocení a má přehled v možnostech přístupu k osobnímu růstu - Osnova
- 1. Úvod do předmětu Sociální psychologie – historie sociální psychologie, příbuzné disciplíny, hlavní teoretické přístup sociální psychologie;
- 2. Sociální skupiny – typy, struktura a dynamika, status a role, normy, velké sociální skupiny a jejich kultura, davové chování, virtuální skupiny;
- 3. Osobnost v sociální psychologii – osobnostní vlastnosti, typy osobnosti, chování, vedení lidí a leadership;
- 4. Sociální percepce a interpretace sociální percepce, osobnostní percepce, percepční chyby;
- 5. Postoje, hodnoty a jejich měření – vytváření postojů, změny postojů, centrální a periferní postoje, hodnoty a hodnocení;
- 6. Výzkum v sociální psychologii – přehled základních metod a jejich aplikace;
- 7. Výuková socializace – učivo, cíle výuky a práce s nimi, komplexní edukační péče (plán, proces, bariéry, standardy, osobnost učitele);
- 8. Výuková komunikace – aktéři a činitelé komunikace, ovlivňování klimatu školní třídy, percepčně a interpretačně postojové interpretace učitele;
- 9. Komunikační dovednosti – aktivní naslouchání, parafrázování, zpětná vazba, techniky vedení rozhovoru, asertivita, ovlivňování, paralingvistické a nonverbální aspekty komunikace;
- 10. Hodnocení výkonu a kompetencí v reálných a modelových situacích – AC/DC, případová studie, hodnotící pohovory, 360° zpětná vazba;
- 11. Odolnost vůči stresu a zvládání zátěžových situací;
- 12. Sociometrie a její využití v sociálních skupinách;
- 13. Osobní rozvoj – mentoring, supervize, koučink, learning by doing, vzdělávací plány.
- Literatura
- SURYNEK, Alois, Růžena KOMÁRKOVÁ a Eva KAŠPAROVÁ. Metody sociologického a sociálně psychologického výzkumu
- VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie lidské komunikace. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 263 s. ISBN 80-7178-291-2. 1. vyd. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, 1999, 119 s. ISBN 80-7079-203-5
- HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 280 s. ISBN 978-80-247-1168-3
- HAYES, Nicky. Psychologie týmové práce: strategie efektivního vedení týmu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 189 s. ISBN 80-7178-983-6
- HAYES, Nicky. Základy sociální psychologie. Vyd. 6. Praha: Portál, 2011, 166 s. ISBN 9788073679095
- VÝROST, Jozef a Ivan SLAMĚNÍK. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008, 404 s. ISBN 978-80-247-1428-8
- MUSIL, Jiří V. Sociometrie v psychologické kognici: nástroj sociální kompetence učitele. 1. vyd. Olomouc: Cyrilometodějská fakuta UP Olomouc, 2003, 363 s. ISBN 80-238-8935-4
- NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Academia, 2009, 498 s. ISBN 978-80-200-1679-9
- VÝROST, Jozef a Ivan SLAMĚNÍK. Aplikovaná sociální psychologie. Vyd. 1. Praha: Grada, 2001, 260 s. ISBN 80-247-0042-5
- HEWSTONE, Miles a Wolfgang STROEBE. Sociální psychologie: moderní učebnice sociální psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 769 s. ISBN 80-7367-092-5
- Organizační formy výuky
- přednáška
seminář - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
brainstorming
kritické myšlení
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 25 Příprava na závěrečný test 20 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 10 Celkem: 0 55 - Metody hodnocení a jejich poměr
- test - závěrečný 100 %
- Statistika zápisu (léto 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2020/ZP_SOP_a