ZP_SOP_a Sociální psychologie

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2020
Rozsah
0/0/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Alena Hricová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Lukáš Polanecký
Studijní oddělení, CŽV, U3V – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZP_SOP_a/CCV: So 23. 5. 11:25–14:35 E5, Ne 24. 5. 11:25–16:20 E5, A. Hricová
Předpoklady
OBOR(CAP)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: obor (CAP)
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je poskytnout studentům přehled v oboru sociální psychologie a umožnit náhled na sebe a své okolí z pohledu sociálně psychologického myšlení. Obsahem kurzu jsou jak tradiční témata jako je psychologie osobnosti, komunikace či kognitivní psychologie, a stejně tak i zaměření na moderní aspekty sociální psychologie jako dovednosti v hodnocení výkonu a kompetencí anebo oblast osobního rozvoje.
Po absolvování předmětu:
- se student orientuje v pojmech a procesech souvisejících se sociálními skupinami a osobností ve vztahu k sociální psychologii;
- má student přehled v oblasti sociální percepce, rozlišuje a uvědomuje si různorodost postojů a hodnot;
- student umí aplikovat poznatky z výukové socializace a komunikace a zvládání stresu;
- student zná metody různé hodnocení a má přehled v možnostech přístupu k osobnímu růstu
Osnova
  • 1. Úvod do předmětu Sociální psychologie – historie sociální psychologie, příbuzné disciplíny, hlavní teoretické přístup sociální psychologie;
  • 2. Sociální skupiny – typy, struktura a dynamika, status a role, normy, velké sociální skupiny a jejich kultura, davové chování, virtuální skupiny;
  • 3. Osobnost v sociální psychologii – osobnostní vlastnosti, typy osobnosti, chování, vedení lidí a leadership;
  • 4. Sociální percepce a interpretace sociální percepce, osobnostní percepce, percepční chyby;
  • 5. Postoje, hodnoty a jejich měření – vytváření postojů, změny postojů, centrální a periferní postoje, hodnoty a hodnocení;
  • 6. Výzkum v sociální psychologii – přehled základních metod a jejich aplikace;
  • 7. Výuková socializace – učivo, cíle výuky a práce s nimi, komplexní edukační péče (plán, proces, bariéry, standardy, osobnost učitele);
  • 8. Výuková komunikace – aktéři a činitelé komunikace, ovlivňování klimatu školní třídy, percepčně a interpretačně postojové interpretace učitele;
  • 9. Komunikační dovednosti – aktivní naslouchání, parafrázování, zpětná vazba, techniky vedení rozhovoru, asertivita, ovlivňování, paralingvistické a nonverbální aspekty komunikace;
  • 10. Hodnocení výkonu a kompetencí v reálných a modelových situacích – AC/DC, případová studie, hodnotící pohovory, 360° zpětná vazba;
  • 11. Odolnost vůči stresu a zvládání zátěžových situací;
  • 12. Sociometrie a její využití v sociálních skupinách;
  • 13. Osobní rozvoj – mentoring, supervize, koučink, learning by doing, vzdělávací plány.
Literatura
  • SURYNEK, Alois, Růžena KOMÁRKOVÁ a Eva KAŠPAROVÁ. Metody sociologického a sociálně psychologického výzkumu
  • VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie lidské komunikace. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 263 s. ISBN 80-7178-291-2. 1. vyd. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, 1999, 119 s. ISBN 80-7079-203-5
  • HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 280 s. ISBN 978-80-247-1168-3
  • HAYES, Nicky. Psychologie týmové práce: strategie efektivního vedení týmu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 189 s. ISBN 80-7178-983-6
  • HAYES, Nicky. Základy sociální psychologie. Vyd. 6. Praha: Portál, 2011, 166 s. ISBN 9788073679095
  • VÝROST, Jozef a Ivan SLAMĚNÍK. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008, 404 s. ISBN 978-80-247-1428-8
  • MUSIL, Jiří V. Sociometrie v psychologické kognici: nástroj sociální kompetence učitele. 1. vyd. Olomouc: Cyrilometodějská fakuta UP Olomouc, 2003, 363 s. ISBN 80-238-8935-4
  • NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Academia, 2009, 498 s. ISBN 978-80-200-1679-9
  • VÝROST, Jozef a Ivan SLAMĚNÍK. Aplikovaná sociální psychologie. Vyd. 1. Praha: Grada, 2001, 260 s. ISBN 80-247-0042-5
  • HEWSTONE, Miles a Wolfgang STROEBE. Sociální psychologie: moderní učebnice sociální psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 769 s. ISBN 80-7367-092-5
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
brainstorming
kritické myšlení
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 25
Příprava na závěrečný test 20
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 10
Celkem:055
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 100 %
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2018, léto 2019, léto 2021, léto 2022, léto 2023.