BPE_RIZ Řízení změn

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2022
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Tsolmon Jambal, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Tsolmon Jambal, Ph.D.
Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
BPE_RIZ/E1: So 19. 3. 11:25–12:55 B2, 13:05–14:35 B2, Ne 15. 5. 13:05–14:35 B2, 14:50–16:20 B2, T. Jambal
BPE_RIZ/P01: Čt 8:00–9:30 B1, T. Jambal
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Prohloubit studentům odborné znalosti v problematice řízení a kontroly podnikových procesů jako základ pro řízení jejich procesních změn. Studenti si osvojí praktické použití metod při řízení procesních změn v oblasti organizační, technologické, ekonomicko-sociální a správní. Při cvičeních si studenti osvojí základní principy a postupy při zpracování projektů změn včetně zásad jejich realizace. Vytvoření povědomí o naléhavosti zavádění nových koncepcí systémového řízení podniků vytvoří u studentů předpoklady porozumět současným změnám ve vnitřním a vnějším podnikatelském prostředí, jejichž intenzita stále narůstá. Po absolvování předmětu si student prohloubí mezioborové znalosti, na jejichž základě dokáže s vyšší mírou spolehlivosti predikovat změny, celistvě posoudit rizika a volit vhodná řešení.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student:
1. rozumí teorii řízení změn
2. umí analyzovat potřebnost změn
3. zná význam a podstatu predikce změn
4. rozumí procesnímu řízení změn v podniku
5. zná zásady jednání a chování manažera v procesu změn
6. rozumí politice řízení změn na holistickém přístupu
7. zná institucionální zázemí v ČR pro změny v podnikovém prostředí
Osnova
  • 1. Úvod do problematiky, teoretické koncepce řízení změn.
  • 2. Procesní změny v systémovém pojetí podniku, nezbytnost změn a řízení v chaosu.
  • 3. Normativní a deskriptivní modely řízení podniku v kontextu procesních změn v rámci podnikového systému.
  • 4. Podniková architektura z hlediska její připravenosti na procesní změny.
  • 5. Predikce změny, chápání a "využívání krizí" a ostatních vývojových tlaků k získání konkurenční výhody.
  • 6. Funkční a procesní řízení a změny v podnikových procesech.
  • 7. Proces změny v podniku.
  • 8. Modely řízení změn v podniku.
  • 9. Úloha manažera v procesu změn v podniku.
  • 10.Změna podnikové architektury a strategie.
  • 11.Změny myšlení, postojů, chování a rozhodování manažerů v turbulentní a diskontinuální době.
  • 12.Politika řízení změn v podnikové praxi na bázi holistického přístupu (formy změn, radikální a evoluční změny, Metamorphing).
  • 13.Institucionální zázemí pro řízení změn v podniku (VTP, podnikatelské klastry, podnikatelské inkubátory, agentury CzechInvest, Czech Trade, OPPI, PIC).
Literatura
    povinná literatura
  • OCHRANA, F. a M. PŮČEK, 2011. Efektivní zavádění a řízení změn ve veřejné správě: smart administration. Praha: Wolters Kluwer ČR. ISBN 978-80-7357-667-7.
  • DAWSON, P. a C. ANDRIOPOULOS, 2017. Managing Change, Creativity and Innovation. Third edition. [s. l.]: SAGE Publications Ltd. ISBN 978-1-4739-6427-3.
  • SVOZILOVÁ, A., 2011. Zlepšování podnikových procesů. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3938-0.
  • TOMAN, M., 2005. Řízení změn. Praha: Alfa Publishing. ISBN 80-86851- 13-3.
  • HAYES, J., 2010. The Theory and Practice of Change Management. 3rd ed. London: Palgrave Macmillan. ISBN 978-0230210691.
  • KUBÍČKOVÁ, L. a K. RAIS, 2012. Řízení změn ve firmách a jiných organizacích. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4564-0.
    doporučená literatura
  • FIŠER, R., 2014. Procesní řízení pro manažery: Jak zařídit, aby lidé věděli, chtěli, uměli i mohli. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5038-5.
  • DRDLA, M. a K. RAIS, 2001. Řízení změn ve firmě. Praha: Computer Press. ISBN 80-7226-411-7.
Organizační formy výuky
přednáška
tutoriál
Komplexní výukové metody
frontální výuka
brainstorming
kritické myšlení
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na přednášky22 
Příprava na závěrečný test2868
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 8
Účast na závěrečném testu22
Celkem:7878
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 100 %
Podmínky testu
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné dosáhnout ze závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 100 bodů tj. 100 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (100 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.
Informace učitele
Studenti s individuálním studijním plánem budou vykonávat z předmětu Řízení změn 100 bodový závěrečný test ve zkouškovém období. Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na seminářích a cvičeních povinná 70% účast.
Webové stránky: IPMA Web (International Project Management Association)

Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2022/BPE_RIZ