Tvorba dopravního procesu pomocí specifického programového vybavení
Klíčové pojmy:
Simulační dopravní model, PTV VISION, VISSIM, simulační studie, simulační proces, veřejná osobní doprava
Cíle kapitoly:
- pochopení zásad tvorby simulačního modelu za pomocí dostupných nástrojů,
- porozumění jednotlivých kroků vytváření simulačního modelu.
Čas potřebný ke studiu kapitoly: 6 hodin
Výklad:
Oblast plánování, řízení a optimalizace dopravy je dnes prakticky nemyslitelná bez využití příslušné počítačové podpory.
PTV Vision
Modelovací software PTV Vision, přesněji některé jeho funkční moduly (VISEM, VISUM a VISSIM), je komplexní softwarový balík, určený pro podporu plánování a řízení dopravních procesů.
VISUM: Software pro plánování a analýzu dopravních sítí. Modeluje paralelně sítě hromadné dopravy a individuální automobilové dopravy, které je možné následně provozovat jako jednu společnou síť nebo odděleně. Jeho pomocí lze ohodnotit stávající nebo navrhnout zcela novou úroveň hromadné dopravy z pohledu poskytovatele i cestujících.
Základní funkcionalitou modulu VISUM je proces přidělování matic přepravních vztahů na modelovou dopravní síť (neboli zatěžování dopravní sítě přepravními vztahy). Získaný výstup poskytuje komplexní obraz o dostupnosti, časových ztrátách, obsazenosti, apod.
VISEM: Je model pro generování matic přepravních vztahů a výpočet dopravního nároku. Část vstupních dat pro proces výpočtů matic přepravních vztahů programem VISEM jsou matice vzdáleností, časové dostupnosti, matice přestupů, klasifikované matice atd. v příslušných formátech, které program VISEM akceptuje.
VISSIM: Softwarový modul pro multimodální modelování, který uživateli umožňuje provádět mikroskopickou simulaci dopravního toku. Generuje realistický model chování chodců i cyklistů a dokáže velmi přesně simulovat jejich pohyb po městských komunikacích a silnicích synchronně s pohybem motorových vozidel.
Další komponenty PTV Vision: VISEVA - Přepravní poptávka se simultánní volbou cíle, tj. místa určení. INTERPLAN - Grafické plánování a optimalizace jízdních řádů a grafikonů dopravy. INTERPLAN/select - Aplikace pro individuální a dispečerské plánování pro optimalizaci trasy. VISUM-online - Software pro řízení dopravy v reálném čase na dálnicích a silnicích. Traffic engineering workstation SITRAFFIC P2 - Aplikace pro tvorbu signálních plánů izolovaných i koordinovaných křižovatek.
Možnosti, využití aplikace PTV Vision
o Výzkumné projekty zaměřené na kapacitu komunikací (dálnice, silnice, křižovatky).
o Optimalizace dopravně projekčních návrhů křižovatek.
o Mikroskopické simulace na dálničních sítích (propustnost, kvalita dopravy).
o Simulace přínosů telematiky.
o Mikroskopická simulace jízdy vozidel MHD.
Průběh simulační studie
Simulační proces je složen ze dvou základních etap. V rámci první etapy se navrhuje a tvoří simulační model. Tento proces obnáší tvorbu samotného modelu (dopravní sítě) a nezbytný sběr a vyhodnocení dat. Během druhé etapy pak na vytvořeném a ověřeném modelu probíhají simulační experimenty. Závěrečným krokem je pak samotná implementace závěrů simulační studie do reálného života.
Celý proces je rozdělen do 11 základních postupných kroků:
• Formulace dopravního problému
• Stanovení cílů a celkového plánu simulačního procesu
• Vytvoření koncepce modelu
• Sběr a analýza dat
• Vytvoření simulačního modelu
• Verifikace modelu
• Validace modelu
• Návrh simulačního procesu
• Provedení a analýza simulace
• Potřeba další simulace
• Sestavení závěrečné zprávy
Studijní materiály:
Základní literatura:
Voženílek, V., Strakoš, V. City Logistics: Dopravní problémy města a logistika. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2009, strana 104-107. ISBN 978-80-244-2317-3
Elektronické studijní opory FAST VSB pro předmět Modelování dopravy na pozemních komunikacích, dostupné z (online): http://projekt150.ha-vel.cz/node/95
Otázky a úkoly
1. Mezi nejdůležitější funkční moduly modelovacího softwaru PTV Vision nepatří:
a) VISUM
b) VISAM
c) VISSIM
2. Funkční modul VISEM se zabývá:
a) generováním matic přepravních vztahů a výpočet dopravního nároku
b) multimodálním modelováním
c) modelováním sítě hromadné dopravy a individuální automobilové dopravy
3. Mezi možnosti využití aplikace PTV Vision nepatří:
a) Optimalizace dopravně projekčních návrhů křižovatek.
b) Mikroskopické simulace na dálničních sítích
c) Makroskopická simulace jízdy vozidel IAD
4. Vypište některé Další komponenty aplikace PTV Vision.
5. Mezi základní kroky simulační studie nepatří:
a) sběr a analýza dat
b) generováním matic přepravních vztahů
c) návrh simulačního procesu
Klíč k řešení otázek:
1) b.
2) a.
3) c.
4) VISEVA, INTERPLAN, INTERPLAN/select, VISUM-online, Traffic engineering workstation SITRAFFIC P2
5) b.