Doprava jako systém
Klíčové pojmy:
Tranzitní doprava, dopravní systém města, regulace dopravy, dlouhodobá regulační opatření, krátkodobá regulační opatření, dopravní vazby ve městě
Cíle kapitoly:
- pochopení zásad vytváření dopravního systému města,
- porozumění významu regulace a optimalizace prvků v dopravním systému města.
Čas potřebný ke studiu kapitoly: 6 hodin
Výklad:
Dopravní systém města
Podle polohy zdroje, resp. aktivity, která vyvolává přepravní nároky, a polohy cíle, resp. aktivity, která přijímá přepravní nárok, lze dopravu dělit na:
• tranzitní dopravu (objízdnou a průjezdnou) - tj. zdroj i cíl dopravy jsou mimo dané území;
• vnější dopravu (cílovou a zdrojovou) - tj. zdroj je uvnitř a cíl mimo dané území, nebo naopak;
• vnitřní dopravu - tj. zdroj i cíl dopravy jsou situovány uvnitř daného území.
Nabídka kapacity komunikací ve městě neodpovídá současné poptávce. Vlivem přetížení pozemních komunikací ve městech dochází ke kolizím jednotlivých složek povrchové osobní a nákladní dopravy (a to jak dynamické, tak i statické) a pěšího provozu. Při řešení tohoto problému lze použít řadu organizačních a regulačních opatření. K dlouhodobějším opatřením pro organizaci dopravy ve městech patří:
o organizace dopravy na silniční síti (opatření na dosáhnutí nejvyšší možné dopravní segregace, vymezení systému hlavních a vedlejších komunikací, zjednosměrnění komunikací, zákaz zastavení, stání a parkování, omezení některých pohybů a manévrů na komunikaci),
o organizace dopravních pohybů na křižovatkách (vyznačení řadících pruhů, zákaz odbočení, přikázaný směr jízdy),
o opatření ke zvýšení homogenity dopravního proudu (vyloučení pomalých vozidel trvale nebo dočasně, omezení jízdní rychlosti, omezení přístupu osob na komunikaci),
o opatření ke zvýšení homogenity provozu (omezení rušivých vlivů na komunikacích),
o prostředky preference MHD nebo vozidel IZS (samostatné jízdní pruhy, preference na křižovatkách).
Ke krátkodobým regulačním opatřením na silniční síti patří:
o opatření k rozložení dopravních špiček (časová i prostorová),
o zřízení dočasných objížďkových tras,
o opatření na zvládnutí mimořádné krátkodobé koncentrace dopravy.
Dopravní vazby ve městě a jejich vztah k City logistice
V přepravě osob, nákladů a informací vznikají určité vazby, které propojují dopravu městskou s meziměstskou, s meziregionální vnitrostátní dopravou a dopravou mezinárodní. Mezi základní dopravní vazby ve městě patří:
• dopravní vazby vztahu k zaměstnavatelskému sektoru,
• dopravní vazby k občanské vybavenosti,
• dopravní vazby k rekreaci.
Tvorba dopravního systému města
Dopravní systém města tvoří:
o dopravní sítě,
o organizace dopravy (řízení a regulace dopravy vzhledem k času a místu) a
o dopravní prostředky.
Postup řešení dopravního systému města lze shrnout do čtyř kroků:
1) optimalizace funkčního uspořádání města, která povede k eliminaci zbytné dopravy všech stupňů;
2) rekonstrukce stávajících prvků současného dopravního systému, návrh a výstavba nových prvků dopravního systému;
3) organizační opatření a řízení dopravy, které povede k optimalizaci využití dopravních koridorů;
4) regulace a omezování některých druhů dopravy.
Studijní materiály:
Základní literatura:
CityPlan s.r.o. TP 131. Zásady pro úpravy silnic včetně průtahů obcemi. Praha: CityPlan s.r.o., 2000, 104 s. Technické podmínky.
JIRAVA, P., SLABÝ, P. Dopravní inženýrství. Praha: Ediční středisko ČVUT, 1990, 165 s., ISBN 80-01-00213-6.
Doporučené studijní zdroje:
SOUTHERN, R. Neil. Transportation and Logistics Basics. ilustrované vydání. Northwestern University: Continental Traffic Publishing Company, 1997. 375 s. A Handbook for Transportation and Logistics Professionals and Students. ISBN 978-0-9655014-0-8.
TANIGUCHI, E. a R.G. THOMPSON. City Logistics: Mapping The Future. : CRC Press, 2014. 231 s. ISBN 978-1-4822-0889-4.
TANIGUCHI, E. et al. Urban Transportation and Logistics: Health, Safety, and Security Concerns. 1st. : CRC Press, 2013. 280 s. ISBN 978-1-4822-0909-9.
Otázky a úkoly
1. Na které tři typy dopravy rozdělujeme dopravu ve městech podle polohy zdrojů a cílů cest?
a) síťovou, organizační a operativní dopravu
b) dopravu k občanské vybavenosti, k rekreaci a k zaměstnavatelskému sektoru
c) tranzitní, vnější a vnitřní dopravu
2. Které dopravní vazby ve městě a jejich vztah k City logistice známe?
a) tranzitní vazby, vnější a vnitřní
b) dopravní vazby vztahu k zaměstnavatelskému sektoru, dopravní vazby k občanské vybavenosti a dopravní vazby k rekreaci.
c) vazby pro skladování zboží, vazby pro nakládku a vykládku zboží, vazby pro přemísťování zboží z průmyslových objektů
3. Co v základu tvoří dopravní systém města?
4. Postup řešení dopravního systému města lze shrnout do čtyř kroků. Kterých?
Klíč k řešení otázek:
1) c.
2) b.
3) dopravní sítě, organizace dopravy a dopravní prostředky.
4) a) optimalizace funkčního uspořádání města, která povede k eliminaci zbytné dopravy všech stupňů; b) rekonstrukce stávajících prvků současného dopravního systému, návrh a výstavba nových prvků dopravního systému; c) organizační opatření a řízení dopravy, které povede k optimalizaci využití dopravních koridorů; d) regulace a omezování některých druhů dopravy.