Z_SPE_an Speciální pedagogika

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2023
Rozsah
0/0/0. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Mgr. et Mgr. Blanka Borovková (cvičící)
Garance
Ing. Mgr. et Mgr. Blanka Borovková
Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Studijní oddělení, CŽV, U3V – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Z_SPE_an/D01a: So 23. 9. 8:00–9:30 E5, 9:40–11:10 E5, So 21. 10. 8:00–9:30 E5, 9:40–11:10 E5, Ne 17. 12. 8:00–9:30 E5, B. Borovková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu speciální pedagogika je připravit studující, jak vychovávat, vyučovat a vzdělávat handicapované jedince. Speciální pedagogika plní celý řád úkolů, které mají poměrně heterogenní charakter. Z toho důvodu představuje složitý, vnitřně vícenásobně členěný systém už při samostatné přípravě.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu studující - osvojí si základní orientaci ve speciálně-pedagogické oblasti tak, aby byl připraven vstupovat do kontaktu, komunikovat a pracovat s osobami se zdravotním postižením různých věkových skupin; - naučí se rovněž konkrétní postupy, jak spolupracovat s žáky s handicapem.
Osnova
  • Osnova přímé výuky 1. Základní otázky i speciální pojmy v předmětu speciální pedagogika. Cíle, úkoly, podmínky edukace ve speciální pedagogice. Systém speciální pedagogiky a soustava speciálních škol a zařízení (obecně platné zákony a legislativa, prioritně vyhláška 27/2016). 2. Integrace a inkluze ve vzdělávání. 3. Druhy, typy a stupně postižení včetně stupňů socializace. 4. Mentální intelekt a osobnostní předpoklady ve specializovaném vzdělávání. 5. Práce s žáky s ADD a ADHD. Techniky, pomůcky, praktické příklady (semafor, aj.). 6. Mentální intelekt a osobnostní předpoklady ve speciálním vzdělávání. 7. Interakční postupy a individuální plány při zvládání krize od segregace k integraci a inkluzi (individuálně výchovné plány – IVP, PLPP). Tvorba IVP u žáků s handicapem. 8. Integrace jako proces pomoci a doprovodu (poradenské zařízení, poradenská pomoc, kompenzační pomůcky, speciální didaktické pomůcky a jejich využívání při práci se studenty ŠVVP). 9. Obecná doporučení pro pedagogy pro práci s žáky se SVP. Metody a techniky práce s třídním kolektivem, kde je žák se SVP. 10. Třístupňový model péče o žáky se SPUCH. Podpůrná opatření v práci s žáky se SVP. Specifické poruchy učení a techniky školní práce při jednotlivých typech. Specifika vzdělávání nadaných žáků.
Literatura
  • VANČOVÁ, A. et al., 2010. Základy integratívnej pedagogiky. Bratislava.
  • KROUPOVÁ, K., 2016. Slovník speciálněpedagogické terminologie: vybrané pojmy. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5264-8.
  • MIOVSKÝ, M., 2018. Diagnostika a terapie ADHD: dospělí pacienti a klienti v adiktologii. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0387-4.
  • ŠVEC, Š., 2010. Koncepcia humanisticky orientovanej pedagogiky. Bratislava.
  • KREJČOVÁ, L., Z. HLADÍKOVÁ, K. ŠEMBEROVÁ a K. BALHAROVÁ, 2018. Specifické poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie. 2., aktualiz. vyd. Brno: Edika. ISBN 978-80-266-1219-3.
  • ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, M., K. ŠPAČKOVÁ a E. NECHLEBOVÁ, 2012. Speciální pedagogika v praxi: [komplexní péče o děti se SPUCH]. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4369-1.
  • BELKOVÁ, V., 2020. Školská integrácia – špeciálne výchovno-vzdelávacie potřeby v podmienkach bežných škôl.
  • KUCHARSKÁ, A., 2013. Školní speciální pedagog. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0497-8.
  • KUCHARSKÁ, A., J. MRÁZIKOVÁ, R. WOLFOVÁ a V. TOMICKÁ, 2013. Školní speciální pedagog.
  • PTÁČEK, R. a H. PTÁČKOVÁ, 2018. ADHD - variabilita v dětství a dospělosti. Praha: Univerzita Karlova. ISBN 978-80-246-2930-8.
  • RŮŽIČKOVÁ, K. a J. VÍTOVÁ, 2014. Vybrané kapitoly z tyflopedie a surdopedie nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-424-3.
  • SLOWÍK, J., 2016. Speciální pedagogika. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0095-8.
Organizační formy výuky
seminář
tutoriál
konzultace
Komplexní výukové metody
panelová přednáška s podporou multimediálních technologií
interaktivní semináře – kooperace, kritické myšlení, brainstorming
individuální konzultace
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 20
Příprava na závěrečný test 10
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi1020
Celkem:1050
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
aplikace teoretických znalostí 30 %
Podmínky testu
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů, tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů, tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 – 0) + body z~průběžného hodnocení (30 – 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.
Informace učitele
Při nesplnění požadované docházky je nezbytné odevzdat kompenzační práci.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022, léto 2023, léto 2024, zima 2024, léto 2025.