N_KOM Kontaktní a optické 3D měření a virtualizace objektů

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2022
Rozsah
1/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Garance
prof. Ing. Jan Valíček, Ph.D.
Katedra strojírenství – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra strojírenství – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Předpoklady
FORMA ( P )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 28 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/28, pouze zareg.: 0/28
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je významným způsobem rozšířit znalosti studentů z oblasti moderních metod 3D měření a modelování.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen samostatného vytvoření složitějšího hydraulického modelu odpovídajícího reálným úlohám řešeným v praxi.
Osnova
  • Cvičení 1: Zpracování dat z 3D měření a tvorba 3D modelu v NX CAD Základní seznámení se softwarem NX CAD. Základy modelování. Úvod do reverzního inženýrství: Zpracování mračna bodů z 3D měření, převedení na 3D model a další práce s ním. Úvod do topologické optimalizace. Přednáška 1: Získávání dat rozměrových a tvarových Historie reverzního inženýrství a vysvětlení jeho kladů a záporů. Základní typy dotykového a bezdotykového skenování. Popis výstupů z 3D měření. Cvičení 2: Seznámení s Simcenter Amesim – nástrojem pro systémové simulace Základní seznámení se softwarem Simcenter Amesim, seznámení s prostředím, společné vymodelování jednoduchého systému. Studenti se seznámí s prostředím Simcenter Amesim a budou se umět orientovat v sw. Přednáška 2: Praktické využití Simcenter Amesim Motivace práce s Amesim, seznámení s příklady praktického využití SW. Studenti se seznámí s problematikou simulací multifyzikálních systémů a jejich přínosů. Představení oblastí aplikace, možnosti propojení simulace s PLC. Cvičení 3: Mechatronické systémy v Simcenter Amesim Společná tvorba mechatronických systémů od základních s postupným zvyšováním složitosti. Přednáška 3: Mechatronické systémy Seznámení s tím, co je možné pomocí mechatronických systémů modelovat, co je možné obdržet za výsledky a k čemu tyto simulace slouží. Příklady mechatronických systémů a jejich modelů v Simcenter Amesim. Představení pokročilejších funkcí v SW. Cvičení 4: Tvorba komplexního mechatronického systému a úvod do multifyzikálních systémů Cílem tohoto bloku je vytvoření složitějšího modelu odpovídajícího reálným úlohám řešeným v praxi. Dále se bude pokračovat tvorbou základních multifyzikálních systémů, studenti si vyzkouší možnosti interakce jednotlivých komponent z různých fyzikálních domén mezi sebou. Přednáška 4: Úvod do hydrauliky Seznámení s tím, co je možné pomocí hydraulických systémů modelovat, co je možné obdržet za výsledky a k čemu tyto simulace slouží. Popis základních schémat hydrauliky. Přehled hydraulických knihoven v AMESim. Příklady hydraulických systémů a jejich Amesim modelů. Cvičení 5: Tvorba hydraulických systémů Společná tvorba hydraulických systémů. Studenti budou podrobněji seznámeni s hydraulickou knihovnou, která je často používaná v automobilovém průmyslu (např. firma Robert Bosch) a možnosti její interakce s ostatními fyzikálními doménami. Přednáška 5: Hydraulika a pokročilé funkce v Simcenter Amesim Příklady využití hydraulických systémů v automotive průmyslu. Seznámení s pokročilými funkcemi v Amesim. Zadání samostatných projektů. Cvičení 6: Práce na samostatných hydraulických projektech Práce na projektech. Cílem tohoto bloku je samostatné vytvoření složitějšího hydraulického modelu odpovídajícího reálným úlohám řešeným v praxi. Přednáška 6: Samostatné projekty – konzultace Konzultace slabých míst jednotlivých projektů. Rekapitulace osnov předmětu. Cvičení 7: Prezentace samostatných projektů Prezentace samostatných projektů a jejich hodnocení. Přednáška 7: Prezentace samostatných projektů, jejich vyhodnocení, zápočtový test Zápočtový test a jeho vyhodnocení.
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kompetice
projektová výuka
brainstorming
kritické myšlení
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Prezentace13 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál26 
Příprava na závěrečný test26 
Samostatný projekt26 
Účast na přednáškách13 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi26 
Celkem:1300
Metody hodnocení a jejich poměr
test - průběžný 15 %
prezentace 15 %
projekt - samostatný 70 %
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.