VŠTE:POS Pohony strojů - Informace o předmětu
POS Pohony strojů
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchzima 2020
- Rozsah
- 2/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Jan Kolínský, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Ing. Jan Kolínský, Ph.D.
Katedra strojírenství – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra strojírenství – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- POS/P01: Pá 13:05–14:35 H013, J. Kolínský
POS/S01: Pá 11:25–12:55 H013, J. Kolínský - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Posluchači se seznámí s funkcí a konstrukcí pohonů a systémů přenosu energie u strojů se spalovacími a elektrickými motory, s agregáty hydrodynamickými, hydrostatickými s otevřeným i uzavřeným obvodem i s pneumatickými pohony. Získají tak znalosti a dovednosti nezbytné pro praktické rozhodování o volbě systému pohonu strojů a pro funkční návrh těchto systémů, vedoucí k výběru funkčně i energeticky optimálních komponent z katalogů specializovaných výrobců.
- Výstupy z učení
- Student je schopen komplexního posouzení pohonu strojního zařízení.
- Osnova
- 1. Klasifikace mechanismů podle druhu nositele energie, přenášené formy energie a pohybu nositele energie
- 2. Pohon jako subsystém stroje, energetický model pohonu stroje, vnější charakteristiky pracovních mechanismů, průběh zatížení mechanismu stroje v závislosti na čase
- 3. Základy dynamiky strojů, geometrie hmot, hmotnosti, momenty setrvačnosti, kmitání a předcházení vibracím
- 4. Elektrické pohony a jejich řízení – střídavé regulační pohony, stejnosměrné regulační pohony; charakteristiky a dimenzování elektrických pohonů, oteplování a zatěžovatel
- 5. Spalovací motory a jejich řízení; charakteristiky spalovacích motorů – výkon, točivý moment, měrná spotřeba paliva; regulace a zvyšování výkonu, životnost a údržba, vliv na životní prostředí
- 6. Hydraulické pohony; základní hydraulické obvody otevřené a uzavřené pro přímočaré a otáčivé výstupní pohyby; hydrostatické převody
- 7. Základní prvky hydraulických mechanismů – hydrogenerátory, hydromotory; rozdělení, vlastnosti, charakteristiky, parametry, použití, výpočet
- 8. Hydraulické rozvaděče, pojistné a zpětné ventily, zámky, akumulátory, multiplikátory – funkce, parametry, dimenzování, příklady použití
- 9. Hydraulické rozvody - potrubí a spojovací části, hadice, pohyblivé spoje, těsnění, nádrže, filtry – volba, dimenzování; energetická a průtoková bilance hydrostatického pohonu
- 10. Hydrodynamické převody – spojky a proudové měniče kroutícího momentu; principy činnosti, funkční struktura, charakteristiky, volba, zkoušení, příklady použití
- 11. Pneumatické pohony a řízení – funkční struktura, základní prvky (zdroje tlakového vzduchu, pneumatické motory, řídicí prvky, rozvody); parametry, volba, výpočet; příklady aplikací
- 12. Měřicí přístroje – tlakoměry, průtokoměry, viskozimetry, dynamometry, otáčkoměry, teploměry, měření hluku a vibrací
- 13. Péče o tekutinové mechanismy – odběry a laboratorní zkoušky olejů, obnova olejových náplní hydraulických systémů, problematika filtrace přenosového média a těsnosti systému; optimalizace účinnosti
- Literatura
- doporučená literatura
- ZEMAN, K., PEROUTKA, Z., JANDA, M. Automatická regulace pohonů s asynchronními motory. Skriptum FEL ZČU, Plzeň, 2004.
- DILLINGER J. a kol. Moderní strojírenství pro školu i praxi. 1. vydání. Praha : Europa-Sobotáles cz, 2007. 612 s. ISBN 978-80-86706-19-1.
- FLAJTINGR, J., KULE, L. Elektrické pohony střídavými motory a polovodičovými měniči. Skriptum FEL ZČU, Plzeň, 2002.
- Organizační formy výuky
- přednáška
seminář
cvičení
exkurze - odborná
tutoriál
konzultace
bloková výuka - přednáška
bloková výuka - seminář
bloková výuka - tutoriál - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
skupinová výuka - kompetice
skupinová výuka - kooperace
skupinová výuka - kolaborace
projektová výuka
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
e-learning
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Příprava na závěrečný test 20 Zpracování semestrálního projektu 32 Účast na přednáškách 26 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 26 Celkem: 104 0 - Metody hodnocení a jejich poměr
- zkouška - písemná 70 %
test - průběžný
test - závěrečný
prezentace
referát
seminární práce 30 %
projekt - semestrální - Podmínky testu
- Celková klasifikace předmětu, tj. body za test (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0.
- Informace učitele
- ZS 2020 - výuka bude probíhat virtuální formou. Veškeré informace obdrží studenti emailem od vyučujícího předmětu. Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2020/POS