NE_MAE Makroekonomie – pro magisterské studium

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2022
Rozsah
2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Pavel Rousek, Ph.D. (cvičící)
prof. Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D., dr. h.c. (cvičící)
Garance
prof. Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D., dr. h.c.
Ústav znalectví a oceňování – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Ústav znalectví a oceňování – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NE_MAE/NE3: Ne 20. 3. 11:25–12:55 E1, 13:05–14:35 E1, Ne 24. 4. 11:25–12:55 B3, 13:05–14:35 B3, 14:50–16:20 B3, Ne 22. 5. 13:05–14:35 B3, 14:50–16:20 B3, 16:30–18:00 B3, P. Rousek
NE_MAE/P01: Út 8:00–9:30 B3, M. Vochozka
NE_MAE/S01: St 14:50–16:20 N214, P. Rousek
NE_MAE/S02: Čt 8:00–9:30 N214, P. Rousek
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je prohloubit znalosti studentů vyplývající ze základního kurzu makroekonomie a poskytnout jim tak teoretický základ potřebný k aplikovaným ekonomickým disciplínám, a podat studentům přehled aktuálního dění v oblasti makroekonomie tak, aby porozuměli významným souvislostem a vztahům makroekonomických agregátů.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student:
- chápe klíčové makroekonomické modely,
- rozezná odlišné teoretické přístupy vysvětlující hlavní makroekonomické proměnné,
- aplikuje makroekonomické modely pro pochopení vývoje reálné ekonomiky,
- identifikuje hlavní příčiny hospodářských cyklů a ekonomického růstu,
- vysvětlí příčiny vývoje měnového kurzu a zhodnotí jeho dopad na reálnou ekonomiku,
- zhodnotí možnosti vlády a centrální banky ovlivňovat ekonomiku v krátkém a dlouhém období,
- aplikuje základní makroekonomické modely na reálné události v ekonomice,
- posoudí vývoj základních makroekonomických ukazatelů.
Osnova
  • Přednášky
  • 1. Základní terminologie, spotřební funkce, makroekonomická rovnováha v dvousektorovém modelu ekonomiky.
  • 2. Makroekonomická rovnováha v třísektorovém a čtyřsektorovém modelu ekonomiky.
  • 3. Rovnováha na trhu statků a služeb - křivka IS. Makroekonomická investiční funkce.
  • 4. Rovnováha na trhu peněz – křivka LM.
  • 5. Analýza IS – LM a účinky fiskální a monetární politiky.
  • 6. Křivka BP – otevřená ekonomika. Model IS-LM-BP. Účinky fiskální a monetární politiky.
  • 7. Hospodářský růst a ekonomický rozvoj.
  • 8. Agregátní poptávka.
  • 9. Agregátní nabídka.
  • 10. Hospodářské cykly.
  • 11. Trh peněz, inflace, transmisní mechanismus.
  • 12. Trh práce, přirozená míra nezaměstnanosti, mzdová strnulost.
  • 13. Náklady spojené s inflací a nezaměstnaností.

    Semináře
  • 1. Spotřební funkce v krátkém a dlouhém období – Teorie permanentního důchodu, Hypotéza životního cyklu. Multiplikátor. Makroekonomická identita ve dvousektorovém modelu.
  • 2. Rovnováha, multiplikátor a identita ve třísektorovém a čtyřsektorovém modelu ekonomiky.
  • 3. Investiční funkce. Grafické odvození křivky IS. Rovnice křivky IS. Poloha, sklon a body mimo křivku IS.
  • 4. Trh peněz a ostatních finančních aktiv. Grafické odvození křivky LM. Rovnice křivky LM. Poloha, sklon a body mimo křivku LM.
  • 5. Rovnováha v modelu IS-LM – grafické a matematické odvození. Multiplikátor fiskální a monetární politiky. Vytěsňovací efekt - klasický případ, past likvidity.
  • 6. Platební bilance, kapitálová mobilita v podmínkách pevných a pružných měnových kurzů. Grafické odvození křivky BP.
  • 7. Neoklasický model růstu. Teorie endogenního růstu. Růstové účetnictví a Cobb - Douglasova produkční funkce. Ekonomie strany nabídky.
  • 8. Grafické a matematické odvození agregátní poptávky z modelu ISLM. Deflační impotence. Keynesův a Pigoův efekt. Sklon, poloha a body mimo křivku AD.
  • 9. Klasická a Keynesiánská křivka agregátní nabídky a politiky jejího ovlivňování. Lucasova křivka.
  • 10. Monetární a reálné cykly. Novokeynesiánské a novoklasické pojetí hospodářských cyklů.
  • 11. Poptávka po penězích. Tvorba peněz a peněžní zásoba. Rovnováha na trhu peněz a transmisní mechanismus. Teorie držby peněz. Důchodová rychlost obratu peněz. Inflace. Okunův zákon. Nákladová inflace.
  • 12. Nezaměstnanost. Produkční funkce a poptávka po práci. Phillipsova křivka.
  • 13. Náklady spojené s nezaměstnaností. Anticipovaná inflace. Náklady ošoupaných podrážek. Menu cost.

Literatura
    povinná literatura
  • HOLMAN, R., 2010. Makroekonomie: středně pokročilý kurz. 2. vyd. Praha: C. H. Beck. ISBN 978-80-7179-861-3.
  • MACH, M., 2001. Makroekonomie II: pro magisterské (inženýrské) studium. 3. vyd. Slaný: Melandrium. ISBN 80-86175-18-9.
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
tutoriál
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Esej/Příprava na závěrečný test2448
Průběžný test22
Příprava na průběžný test1336
Příprava na přednášky13 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál2426
Závěrečný test22
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi2616
Celkem:130130
Metody hodnocení a jejich poměr
test - průběžný 30 %
test - závěrečný 70 %
esej 70 %
Podmínky testu
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné dosáhnout 70% za níže stanovených podmínek. Celková klasifikace předmětu, tj. body za test (100-0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0.

Metody hodnocení: Průběžné hodnocení bude formou průběžného testu a je povinné pro všechny studenty (30 bodů). Závěrečné hodnocení: student si vybere jednu možnost ze závěrečného hodnocení: 1. závěrečný test - 90 bodů (70 + 20 bodů za bonusové otázky, které budou součástí testu). 2. zpracování eseje - 90 bodů (70 + 20 bonusových bodů za výborné a kvalitní zpracování). Bonusové body je možné získat rovněž natočením maximálně dvouminutového videa (ve formátu MP4), v~němž student shrne výsledky své eseje.

Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován „F“.

Informace učitele
Pro studenty prezenční formy studia je na seminářích povinná 70% účast. Metody hodnocení: průběžné hodnocení formou průběžného testu (30 bodů) + závěrečné hodnocení formou závěrečného testu nebo eseje (70 bodů).

Informace pro studenty s individuálním studijním plánem:

Student bude při studiu využívat studijní oporu pro studenty kombinovaného studia. Studijní opora je přístupná v IS VŠTE. Jedná se o průvodce studiem, který objasňuje cíl jednotlivých témat, cílové výstupy z učení (kompetence, které má student získat) a zdroje informací. Studijní opora však v žádném případě nenahrazuje povinnou ani doporučenou literaturu předmětu.

Student bude v rámci hodnocení předmětu absolvovat pouze závěrečný test, který bude hodnocen v rozsahu 0 - 100 bodů. Konkrétní termín a čas dohodne na dobu zkouškového období student s garantem předmětu e-mailem. E-mailová adresa garanta je: 4017@mail.vstecb.cz.

Studenti kombinované formy studia budou průběžný test vykonávat na druhém setkání tj. 24. 4. 2022.

Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2020, léto 2021, léto 2023, léto 2024.