VŠTE:BPE_OBC Obchodní činnost - Informace o předmětu
BPE_OBC Obchodní činnost
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchléto 2022
- Rozsah
- 2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Radim Dušek, Ph.D. (cvičící)
Ing. et Ing. Nikola Sagapova, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Ing. Radim Dušek, Ph.D.
Katedra cestovního ruchu a marketingu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra cestovního ruchu a marketingu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- BPE_OBC/E1: So 5. 3. 8:00–9:30 E1, 9:40–11:10 E1, 11:25–12:55 E1, So 2. 4. 11:25–12:55 E1, 13:05–14:35 E1, Ne 24. 4. 13:05–14:35 B2, 14:50–16:20 B2, 16:30–18:00 B2, N. Sagapova
BPE_OBC/P01: Po 8:00–9:30 B1, N. Sagapova
BPE_OBC/S01: Po 11:25–12:55 N011, N. Sagapova
BPE_OBC/S02: Po 13:05–14:35 N011, N. Sagapova
BPE_OBC/S03: Po 14:50–16:20 N011, N. Sagapova
BPE_OBC/S04: Út 8:00–9:30 N205, R. Dušek - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Podniková ekonomika (program VŠTE, B_PE) (2)
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Cílem předmětu je poskytnout základní znalosti o obchodním podnikání, jeho významu, činnostech a vývojových tendencích a vytvořit teoretické předpoklady pro studium aplikovaných navazujících předmětů.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu student:
1. rozumí základním pojmům v oblasti obchodních činností
2. chápe význam velkoobchodu a maloobchodu
3. orientuje se v problematice obchodního sortimentu a třídění zboží
4. vysvětlí principy mezinárodního obchodu (včetně zahraničně-obchodní politiky)
5. vysvětlí podstatu elektronického obchodu
6. orientuje se v oblasti udržitelného rozvoje v obchodě
7. rozumí významu ochrany spotřebitele - Osnova
- Přednášky
- 1. Obchod, základní pojmy, členění obchodu a jeho funkce, historický vývoj obchodu.
- 2. Obchodní kategorie.
- 3. Postavení velkoobchodu, význam, provozní jednotky, nákupní velkoobchodní centrály.
- 4. Maloobchod, maloobchodní síť a její členění, druhy maloobchodních činností.
- 5. Typologie maloobchodních jednotek, kooperace a kooperační sdružení v obchodní činnosti.
- 6. Retailing, vývojové tendence v maloobchodě, nákupní centra, řízení provozu obchodního centra.
- 7. Logistika v mezinárodním a tuzemském obchodě.
- 8. Mezinárodní obchod, podstata, význam, základní operace a techniky obchodování na zahraničních trzích.
- 9. Zahraničně-obchodní politika, světový obchod, vnější obchodní vztahy ČR.
- 10. Ekonomická integrace a obchod, EU - vnitřní a vnější obchod, kupní smlouva v mezinárodním obchodě.
- 11. Elektronický obchod.
- 12. Vývoj Fair Trade a jeho současné pojetí.
- 13. Společenská odpovědnost a trvale udržitelný rozvoj v obchodě.
- Semináře
- 1. Seznámení s organizací seminářů, zadání semestrálního projektu. Družstevní podnikání a obchod.
- 2. Obchodní sortiment, třídění zboží a jeho identifikace.
- 3. Podnikatelské prostředí a obchod.
- 4. Malé a střední podnikání v obchodě.
- 5. Ochrana spotřebitele I.
- 6. Ochrana spotřebitele II.
- 7. Mezinárodní měnový systém.
- 8. Mezinárodní organizace v obchodě.
- 9. Formy vstupu na zahraniční trhy.
- 10. Kupní smlouva v mezinárodním obchodě, včetně doložek INCOTERMS.
- 11. Specifika cenové politiky a cenová kalkulace.
- 12. Vývojové trendy mezinárodního obchodu.
- 13. Zpracování a konzultace semestrálních projektů.
- Literatura
- povinná literatura
- MULAČOVÁ, V. et al., 2013. Obchodní podnikání ve 21. století. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4780-4.
- JANKŮ, M., 2019. WTO a právo mezinárodního obchodu. Praha: C.H.Beck. ISBN 978-80-7400-735-4.
- AKEHURST, G. a A. NICHOLAS, 2013. The Internationalisation of Retailing. [s. l.]: Routledge. ISBN 978-11-363-0476-7.
- HES, A., 2014. Obchodní nauka. Praha: Česká zemědělská univerzita. ISBN 978-80-2132-408-4.
- doporučená literatura
- ŠTĚRBOVÁ, L., 2013. Mezinárodní obchod ve světové krizi 21. století. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4694-4.
- KARLÍČEK, M., 2016. Marketingová komunikace: jak komunikovat na našem trhu. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247- 5769-8.
- Organizační formy výuky
- přednáška
seminář
tutoriál - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
projektová výuka
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Příprava na průběžný test 21 51 Příprava na přednášky 13 Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 13 32 seminární práce 30 30 Účast na průběžném testu 1 1 Účast na přednáškách 26 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 26 16 Celkem: 130 130 - Metody hodnocení a jejich poměr
- test - průběžný 30 %
seminární práce 70 % - Podmínky testu
- Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů tj. 30 % formou průběžného testu. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů tj. 70 %. Seminární práce přitom respektuje strukturu a náležitosti odborného textu (požadavky jsou stanoveny v~rámci předmětu BPE_MOP a pokyny vyučujícího). Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0. Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován „F“.
- Informace učitele
- Student je povinen svou práci v průběhu semestru konzultovat se svým vyučujícím (student kombinované formy) a se svým vyučujícím semináře (student prezenční formy) a průběžně prokázat zpracování jednotlivých pasáží práce v průběhu semestru. Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na seminářích a cvičeních povinná 70% účast.
Hodnocení studentů s individuálním studijním plánem (ISP) se bude skládat z průběžného hodnocení (průběžné testy z problematiky probírané na přednáškách - max. 30 bodů) a závěrečného hodnocení (seminární práce - max. 70 bodů). Studenti s ISP mají povinnost ihned po schválení svého individuálního studijního plánu kontaktovat vyučujícího, k němuž jsou přiřazeni do seminární skupiny S (sagapova@mail.vstecb.cz nebo dusek@mail.vstecb.cz). V případě, že tak student neučiní nejpozději do dvou týdnů od schválení, nebude na jeho ISP brán zřetel.
- Statistika zápisu (léto 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2022/BPE_OBC