ATE_1 Ateliér I.

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2022
Rozsah
0/4/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Martin Dědič, Ph.D. (cvičící)
Ing. Aleš Kaňkovský (cvičící)
Ing. Zuzana Kramářová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Michal Kraus, Ph.D. (cvičící)
Ing. arch. Jaromír Srba, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Michal Kraus, Ph.D.
Katedra stavebnictví – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra stavebnictví – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ATE_1/S01: Út 8:00–9:30 D516, Út 18:10–19:40 D516, A. Kaňkovský, Z. Kramářová
Předpoklady
OBOR(CAP)
Zápis do ateliéru předpokládá úspěšné absolvování předmětů zaměřených na typologii budov, navrhování staveb a pozemního stavitelství (Pozemní stavitelství I a II, Typologie staveb I a II).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem je na základě vědomostí z oblasti architektonické kompozice a navrhování staveb při respektování principů tvorby krajiny a urbanismu a interakčních vazeb budov a prostředí získat komplexní pohled na architektonické řešení dané budovy. Student si tak svojí znalosti architektonického projektování budov při respektování typologických zásad a základních principů navrhování stavebních konstrukcí v kontextu udržitelného rozvoje. Součástí je i ověření správnosti návrhu v kontextu požadavků užívání osobami se sníženou schopností pohybu a orientace (praktická výuka za užití simulace postižení a odpovídajících kompenzačních pomůcek).

Zaměření:
  • Návrh architektonicko-konstrukčního řešení
  • Posouzení kvality prostředí a návrh soustav techniky prostředí
  • Výstupy z učení
    Student je po absolvování předmětu schopen: - navrhnout architektonické řešení zadaného typu stavby v několika variantách; - navrhnout dispoziční a stavebně-konstrukční řešení stavby; - vypracovat projektovou dokumentaci dle platných předpisů.
    Osnova
    • 1. Zadání tématu práce, požadavky na obsah, formu a dílčí termíny
      2. Praktická cvičení simulující zdravotní postižení a pohyb s kompenzačními pomůckami 3. - 12. Konzultace nad konkrétními problémy se studenty
      13. Závěrečná prezentace prací
    Literatura
      povinná literatura
    • HÁJEK, Petr. Pozemní stavitelství: Základní požadavky a konstrukční systémy budov. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5101-6. info
    • REMEŠ, Josef, Ivana UTÍKALOVÁ, Petr KACÁLEK, Lubor KALOUSEK, Tomáš PETŘÍČEK, Tomáš APELTAUER, Jan PLACHÝ, Radim SMOLKA a Lukáš ŽIŽKA. Stavební příručka: To nejdůležitější z norem, vyhlášek a zákonů, 2., aktualizované vydání. 2., aktual. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014, 248 s. stavitel. ISBN 978-80-247-5142-9. info
    • NEUFERT, Ernst a Peter NEUFERT. Navrhování staveb : zásady, normy, předpisy o zařízeních, stavbě, vybavení, nárocích na prostor, prostorových vztazích, rozměrech budov, prostorech, vybavení, přístrojích z hlediska člověka jako měřítka a cíle : příručka pro stavební odborníky, stavebník. 2. české vyd. Praha: Consultinvest, 2000, 618 s. ISBN 80-901486-6-2. info
    • HÁJEK, Petr. Konstrukce pozemních staveb 1 : nosné konstrukce I. Vyd. 3. Praha: Nakladatelství ČVUT, 1995, 260 s. ISBN 978-80-01-03589-4. Obsah info
      doporučená literatura
    • NEUFERT, Ernst, Peter NEUFERT a Johannes KISTER. Architects' Data. 4th ed. John Wiley & Sons, 2012, 593 s. ISBN 978-1-4051-9253-8. info
    Organizační formy výuky
    cvičení
    tutoriál
    konzultace
    Komplexní výukové metody
    skupinová výuka - kooperace
    projektová výuka
    samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
    výuka podporovaná multimediálními technologiemi
    Studijní zátěž
    AktivitaPočet hodin za semestr
    Prezenční formaKombinovaná forma
    Prezentace55
    Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 36
    Semestrální projekt4747
    Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi5216
    Celkem:104104
    Metody hodnocení a jejich poměr
    prezentace 10 %
    projekt - samostatný 90 %
    Podmínky testu
    Přesné podmínky úspěšného zakončení předmětu sdělí vyučující na první online hodině.
    Hodnocení předmětu:
    100-70 bodů = započteno
    69-0 bodů = nezapočteno

    Celý projekt bude vypracován na předepsané grafické úrovni, zkompletován a odevzdán ve formě bookletu ve formátu A3. Nedílnou součástí práce je Evidenční list, který je student povinen nosit s~sebou na každou konzultaci a bez něhož práci nelze odevzdat. Konzultace do Evidenčního listu nebudou zpětně uznávány.

    Podrobnosti obsahu a termíny (celkový i dílčí) odevzdání stanoví vyučující na první hodině. V~případě nedodržení termínů pro odevzdání není vyučující povinen práci přijmout k~hodnocení.
    Navazující předměty
    Informace učitele
    Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast.
    Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, zima 2021, zima 2022, léto 2023, zima 2023, léto 2024.