VŠTE:IPV_PED Pedagogické dovednosti - Informace o předmětu
IPV_PED Pedagogické dovednosti
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchléto 2014
- Rozsah
- 0/0. Ukončení: zk.
- Garance
- doc. Ing. Zuzana Rowland, MBA, PhD.
Studijní oddělení, CŽV, U3V – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Kontaktní osoba: Bc. Jarmila Mrázková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10 - Mateřské obory/plány
- Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu (program VŠTE, CZV)
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Předmět poskytne přehled o základních tématech pedagogiky. V úvodních částech kurzu se studenti seznámí a porozumí základům pedagogiky a postupně se přejde k tématům souvisejícím s denní praxí a životem škol, např. pedagogické komunikaci. Pozornost bude věnována i řízení školy či hlavním aktérům vzdělávání, tj. učiteli a studentovi. Absolventi kurzu vykazují základní znalosti z pedagogiky, umí vyjmenovat a popsat její základní témata a definovat pedagogické dovednosti. Umí identifikovat a rozčlenit informační zdroje z oblasti výchovy a vzdělávání; objasnit podstatu a pravidla pedagogické komunikace a aplikovat je do vlastní práce. V neposlední řadě jsou schopni vysvětlit principy současné školské reformy v kontextu jejich konkrétních oborů.
- Osnova
- 1. Pedagogika, její vymezení, předmět, cíle a metody. 2. Základní pojmy a kategorie pedagogiky a obecné didaktiky (výchova, vzdělání, edukace, edukační procesy). 3. Výchova, pojetí výchovy. 4. Stručný přehled dějin pedagogiky novověku (J. Lock, J. J. Rousseau, J. H. Pestalozzi, J. F. Herbart, L. N. Tolstoj a další). 5. Alternativní školství. 6. Současný vzdělávací systém v ČR (typy škol, struktura); transformace českého školství. 7. Role učitele v řízení pedagogického procesu. 8. Žák jako subjekt vzdělávání. 9. Pedagogická komunikace a interakce. Zásady komunikace ve škole a její vliv na průběh výuky. 10. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. 11. Taxonomie učebních úloh na základě myšlenkových operací. 12. Rozvoj aktivity a tvořivosti. 13. Kurikulum a jeho variabilita.
- Literatura
- doporučená literatura
- KALHOUS, Z. Základy školní didaktiky. Olomouc: UP, 1995. ISBN 80-7067-546-2
- FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 80-7178-626-8
- JANÍK, T. Školní vyučování. In PRŮCHA, Jan (ed.). Pedagogická encyklopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2009, s. 178-183, 6 s. Výchova a vzdělávání. ISBN 978-80-7367-546-2
- JANÍK, T. Oborové a předmětové didaktiky. In PRŮCHA, Jan (ed.). Pedagogická encyklopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2009, s. 651-655, 5 s. Výchova a vzdělávání. ISBN 978-80-7367-546-2
- KALHOUS, Z.; OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X
- neurčeno
- PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 154 s. ISBN 80-7178-621-7
- KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-712-1
- PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 139 s. ISBN 80-7178-584-9
- KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 9788024601922
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2009, 481 s. ISBN 978-80-7367-503
- Organizační formy výuky
- přednáška
seminář - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
kritické myšlení
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
- Metody hodnocení a jejich poměr
- test - závěrečný 70 %
Účast ve výuce 50 %
- Další komentáře
- Poznámka k ukončení předmětu: Jedná se o předmět vytvořený v rámci vzdělávacího kurzu - projekt OPVK
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován jednorázově.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2014/IPV_PED