STR Strategické řízení

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2021
Rozsah
2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Tsolmon Jambal, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Jarmila Straková, Ph.D., MBA (cvičící)
Garance
doc. Ing. Jarmila Straková, Ph.D., MBA
Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
STR/E0: Ne 10. 10. 16:30–18:00 B2, 18:10–19:40 B2, Ne 28. 11. 14:50–16:20 B2, 16:30–18:00 B2, Ne 12. 12. 11:25–12:55 E1, 13:05–14:35 E1, 14:50–16:20 E1, 16:30–18:00 E1, T. Jambal
STR/P01: Út 11:25–12:55 B1, J. Straková
STR/S01: Čt 8:00–9:30 N006, T. Jambal
STR/S02: Čt 13:05–14:35 N214, T. Jambal
STR/S03: Čt 14:50–16:20 N214, T. Jambal
Předpoklady
Student disponuje základními znalostmi z Podnikového řízení.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty se základní terminologií v oblasti strategického managementu. Absolvent rozumí fázím procesu strategického řízení (vize, mise, strategické cíle, formulace strategie, výběr a volba strategie, implementace strategie a strategická kontrola). Umí analyzovat podnikové prostředí s využitím základních interních a externích strategických analýz.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student:
1. rozumí základním pojmům z oblasti strategického managementu (strategie, strategické řízení, strategické myšlení, vývojové fáze strategického managementu)
2. zná zásady tvorby podnikových strategií
3. rozumí zásadám strategické situační analýzy
4. umí aplikovat základní metody pro hodnocení vnitřního a vnějšího podnikového prostředí (interní a externí strategické analýzy)
5. zná principy vybraných manažerských metod (BSC, EFQM, Six sigma, Kaizen)
Osnova
  • Přednášky
  • 1. Zrod a vývoj strategického managementu jako samostatné vědní disciplíny.
  • 2. Základní rozdíly mezi strategickým, taktickým a operativním řízením.
  • 3. Strategické myšlení a rozhodování, manažer – stratég.
  • 4. Strategie, hierarchie strategie.
  • 5. Klasifikace strategií.
  • 6. Proces strategického řízení a jeho fáze, modely strategického řízení.
  • 7. Strategická situační analýza, metody pro hodnocení vnitřního a vnějšího podnikového prostředí.
  • 8. Podnikatelská pozice a podnikové portfolio.
  • 9. Formulace strategie.
  • 10. Výběr a volba strategie.
  • 11. Implementace strategie.
  • 12. Balanced Scorecard, model EFQM.
  • 13. Six sigma, Kaizen.
  • Semináře
  • 1. SWOT analýza.
  • 2. Porterův model pěti sil.
  • 3. Analýza konkurentů.
  • 4. Analýza konkurenčních skupin (strategická mapa konkurenčních skupin).
  • 5. Analýza atraktivity odvětví.
  • 6. Analýza klíčových kompetencí.
  • 7. Metoda určení strategických alternativ.
  • 8. Matice BCG.
  • 9. Způsoby získání konkurenční výhody (podle M. Portera).
  • 10. Strategické hodiny.
  • 11. SPACE analýza.
  • 12. STEP analýza.
  • 13. Analýza zdrojů specifických příležitostí.
Literatura
    povinná literatura
  • STRAKOVÁ, J., 2019. Podnikové prostředí. Základ pro strategické řízení a rozhodování. Plzeň: Aleš Čeněk. ISBN 978-80-7380-755-9.
  • VÁCHAL, J. et al., Podnikové řízení. Praha: Grada. ISBN 978-80-247- 4642-5.
  • CLEGG, S. et al., 2012. Strategy: Theory & Practice. London: SAGE Publications Ltd. ISBN 978-1-84920-452-0.
  • MELLAHI, K. a J. G. FRYNAS, 2011. Global strategic management. Nex York: New York Oxford University Press. ISBN 978-0-19-954393-9.
  • STRAKOVÁ, J., J. VÁCHAL, J. a P. PÁRTLOVÁ, 2017. Strategický management. 4. uprav. vyd. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích. ISBN 978-80-7468-106-6.
    doporučená literatura
  • SOUČEK, Z., 2015. Strategie úspěšného podniku: symbióza kreativity a disciplíny. Praha: C. H. Beck. ISBN 978-80-7400-572-5.
  • TICHÁ, I. a J. HRON, 2014. Strategické řízení. Praha: Provozně ekonomická fakulta ČZU v Praze. ISBN 80-213-0922-7.
  • KEŘKOVSKÝ, M. a O. VYKYPĚL, 2006. Strategické řízení. Teorie pro praxi. Praha: C. H. Beck. ISBN 80-7179-453-8.
  • FOTR, J. et al., 2012. Tvorba strategie a strategické plánování: teorie a praxe. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3985-4
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
tutoriál
Komplexní výukové metody
frontální výuka
brainstorming
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Průběžný test11
Příprava na průběžný test2323
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 10
Příprava seminární práce5454
Samostudium 26
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi2616
Celkem:130130
Metody hodnocení a jejich poměr
test - průběžný 30 %
seminární práce 70 %
Podmínky testu
V průběžném hodnocení lze získat 30 bodů tj. 30 %. Za seminární práci lze celkem získat 70 bodů tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (0 - 7) + body z~průběžného hodnocení (0 - 30). A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0. Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován „F“.
Informace učitele
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na přednáškách a cvičeních povinná 70% účast.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2021/STR