VŠTE:B_MOZ Motivace a odměňování zaměstna - Informace o předmětu
B_MOZ Motivace a odměňování zaměstnanců
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchzima 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně. - Vyučující
- Ing. Iva Klementová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Ing. Iva Klementová, Ph.D.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_MOZ/K02: So 11. 10. 13:05–14:35 D215, Ne 14. 12. 8:00–12:30 D215, I. Klementová
B_MOZ/S01: Po 16:30–18:00 D516, I. Klementová - Předpoklady
- Nejsou požadovány.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Řízení lidských zdrojů (program VŠTE, RLZ) (2)
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Cílem předmětu je seznámit studenty s efektivními nástroji motivace zaměstnanců, a to jak finančními, tak nefinančními. Důraz je kladen na praktické využití motivačních přístupů v řízení lidí, pochopení vlivu motivace na pracovní výkon a identifikaci faktorů, které vedou k demotivaci. Součástí výuky jsou i příklady z praxe a ukázky tvorby motivačních systémů.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu student: - rozumí významu motivace a odměňování zaměstnanců, zná hlavní teorie pracovní motivace a dokáže je prakticky aplikovat, dokáže navrhovat, organizovat a vyhodnocovat průzkumy motivace a spokojenosti zaměstnanců - chápe význam a způsob tvorby mzdových stupnic organizace, chápe rozdíly mezi jednotlivými druhy mzdových stupnic a jejich význam - rozumí osobním rozdílům v motivaci zaměstnanců a jejich vztahu k výkonnosti - rozumí principům tvorby motivační složky mzdy, dokáže navrhovat a využívat různé nástroje výkonového odměňování - rozumí zásadám tvorby a využití zaměstnaneckých výhod, rozumí nefinančním motivačním nástrojům a kompetencím vedoucího
- Osnova
- Semináře 1. Motivace a odměňování zaměstnanců, jejich cíle a nástroje – rozbor praktického příkladu. 2. Druhy pracovní motivace, individuální rozdíly v motivaci pracovníků - řízená diskuse k praktickému příkladu. 3. Nástroje finanční a hmotné motivace – ilustrace na příkladech konkrétních firem 4. Nástroje a psychologické základy nefinanční motivace – ilustrace na příkladech konkrétních firem 5. Motivační nástroje vedoucího – rozbor praktického příkladu. 6. Tvorba systému pevných mezd a její principy – rozbor praktického příkladu 7. Druhy výkonových mezd – analýza na příkladu konkrétního podniku 8. Tvorba zaměstnaneckých výhod – ukázka příkladu z praxe. 9. Nejčastější chyby systémů odměňování v praxi – analýza praktického příkladu. 10. Manažerské a komunikační dovednosti pro nefinanční motivaci – ukázka a nácvik 11. Motivační rozhovory se zaměstnanci – ilustrace a rozbor konkrétních příkladů 12. Průzkumy spokojenosti a motivace zaměstnanců – ukázka a rozbor výsledků konkrétního průzkumu z praxe 13. Nejčastější chyby vedoucích při motivaci zaměstnanců - rozbor příkladu z praxe.
- Literatura
- povinná literatura
- URBAN, J., 2017. Motivace a odměňování pracovníků. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0227-3.
- Náhradní obsah: URBAN, J., 2017. Psychologie řízení a vedení. Praha: Ústav práva a právní vědy a European Business School. ISBN 978-80-87974-15-5.
- doporučená literatura
- Náhradní obsah: URBAN, J., 2013. Řízení lidí v organizaci: Personální rozměr managementu. 2. rozš. vyd. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80- 7357-925-8.
- Náhradní obsah: BĚLOHLÁVEK, F., 2016. 25 typů lidí – Jak s nimi jednat, jak je vést a motivovat. 3. rozš. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5872-5.
- Náhradní obsah: ARMSTRONG, M. a S. TAYLOR, 2014. Armstrong's handbook of human resource management practice. 13th Edition. Philadelphia: Kogan Page Ltd. ISBN 978-0-7494-6964-1.
- Organizační formy výuky
- seminář
tutoriál - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
projektová výuka
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Dílčí úkoly 9 9 Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 11 29 Příprava na závěrečný test 5 5 Závěrečný test 1 1 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 26 8 Celkem: 52 52 - Metody hodnocení a jejich poměr
- dílčí úkoly 30 %
- Podmínky testu
- Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v součtu dosáhnout z průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V průběžném hodnocení lze získat 30 bodů, tj. 30 %. V závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů, tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 – 0) + body z průběžného hodnocení (30 – 0): započteno (Z) 100 –70, možnost opakovat test (NX) 69,99 – 30, nezapočteno (N) 29,99 - 0.
- Informace učitele
- Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na seminářích povinná 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován známkou „-“. Studenti s individuálním studijním plánem budou vykonávat z předmětu pouze 100 bodový závěrečný test ve zkouškovém období. Nicméně studenti mají povinnost ihned po schválení individuálního studijního plánu (ISP) kontaktovat vyučujícího, v případě, že tak student neučiní, nebude na jeho ISP brán zřetel. (V případě jakýchkoliv dotazů se mohou obrátit na vyučující předmětu prostřednictvím emailu: klementova@vstecb.cz)
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2025/B_MOZ