B_MOZ Motivace a odměňování zaměstnanců

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2025
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Ing. Iva Klementová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Iva Klementová, Ph.D.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
B_MOZ/K02: So 11. 10. 13:05–14:35 D215, Ne 14. 12. 8:00–12:30 D215, I. Klementová
B_MOZ/S01: Po 16:30–18:00 D516, I. Klementová
Předpoklady
Nejsou požadovány.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s efektivními nástroji motivace zaměstnanců, a to jak finančními, tak nefinančními. Důraz je kladen na praktické využití motivačních přístupů v řízení lidí, pochopení vlivu motivace na pracovní výkon a identifikaci faktorů, které vedou k demotivaci. Součástí výuky jsou i příklady z praxe a ukázky tvorby motivačních systémů.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student: - rozumí významu motivace a odměňování zaměstnanců, zná hlavní teorie pracovní motivace a dokáže je prakticky aplikovat, dokáže navrhovat, organizovat a vyhodnocovat průzkumy motivace a spokojenosti zaměstnanců - chápe význam a způsob tvorby mzdových stupnic organizace, chápe rozdíly mezi jednotlivými druhy mzdových stupnic a jejich význam - rozumí osobním rozdílům v motivaci zaměstnanců a jejich vztahu k výkonnosti - rozumí principům tvorby motivační složky mzdy, dokáže navrhovat a využívat různé nástroje výkonového odměňování - rozumí zásadám tvorby a využití zaměstnaneckých výhod, rozumí nefinančním motivačním nástrojům a kompetencím vedoucího
Osnova
Semináře 1. Motivace a odměňování zaměstnanců, jejich cíle a nástroje – rozbor praktického příkladu. 2. Druhy pracovní motivace, individuální rozdíly v motivaci pracovníků - řízená diskuse k praktickému příkladu. 3. Nástroje finanční a hmotné motivace – ilustrace na příkladech konkrétních firem 4. Nástroje a psychologické základy nefinanční motivace – ilustrace na příkladech konkrétních firem 5. Motivační nástroje vedoucího – rozbor praktického příkladu. 6. Tvorba systému pevných mezd a její principy – rozbor praktického příkladu 7. Druhy výkonových mezd – analýza na příkladu konkrétního podniku 8. Tvorba zaměstnaneckých výhod – ukázka příkladu z praxe. 9. Nejčastější chyby systémů odměňování v praxi – analýza praktického příkladu. 10. Manažerské a komunikační dovednosti pro nefinanční motivaci – ukázka a nácvik 11. Motivační rozhovory se zaměstnanci – ilustrace a rozbor konkrétních příkladů 12. Průzkumy spokojenosti a motivace zaměstnanců – ukázka a rozbor výsledků konkrétního průzkumu z praxe 13. Nejčastější chyby vedoucích při motivaci zaměstnanců - rozbor příkladu z praxe.
Literatura
    povinná literatura
  • URBAN, J., 2017. Motivace a odměňování pracovníků. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0227-3.
  • Náhradní obsah: URBAN, J., 2017. Psychologie řízení a vedení. Praha: Ústav práva a právní vědy a European Business School. ISBN 978-80-87974-15-5.
    doporučená literatura
  • Náhradní obsah: URBAN, J., 2013. Řízení lidí v organizaci: Personální rozměr managementu. 2. rozš. vyd. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80- 7357-925-8.
  • Náhradní obsah: BĚLOHLÁVEK, F., 2016. 25 typů lidí – Jak s nimi jednat, jak je vést a motivovat. 3. rozš. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5872-5.
  • Náhradní obsah: ARMSTRONG, M. a S. TAYLOR, 2014. Armstrong's handbook of human resource management practice. 13th Edition. Philadelphia: Kogan Page Ltd. ISBN 978-0-7494-6964-1.
Organizační formy výuky
seminář
tutoriál
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
projektová výuka
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Dílčí úkoly99
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál1129
Příprava na závěrečný test55
Závěrečný test11
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi268
Celkem:5252
Metody hodnocení a jejich poměr
dílčí úkoly 30 %
Podmínky testu
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v součtu dosáhnout z průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V průběžném hodnocení lze získat 30 bodů, tj. 30 %. V závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů, tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 – 0) + body z průběžného hodnocení (30 – 0): započteno (Z) 100 –70, možnost opakovat test (NX) 69,99 – 30, nezapočteno (N) 29,99 - 0.
Informace učitele
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na seminářích povinná 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován známkou „-“. Studenti s individuálním studijním plánem budou vykonávat z předmětu pouze 100 bodový závěrečný test ve zkouškovém období. Nicméně studenti mají povinnost ihned po schválení individuálního studijního plánu (ISP) kontaktovat vyučujícího, v případě, že tak student neučiní, nebude na jeho ISP brán zřetel. (V případě jakýchkoliv dotazů se mohou obrátit na vyučující předmětu prostřednictvím emailu: klementova@vstecb.cz)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2025/B_MOZ