V originále
Problematika přípravy manažerů by měla být řešena v souladu s požadavky nastupující znalostní a informační společnosti. Program terciárního vzdělávání je v České republice specifikován v souladu s novými trendy ve vzdělávacím procesu v celoevropském rámci. Změny v práci manažerů vedou k vytváření nových metodologií v činnosti firem. Tyto nové trendy by měly být zohledňovány již v rámci studia na vysoké škole. Příspěvek je zaměřen především na kvalitativní otázky pedagogického procesu, faktory ovlivňující jeho motivační stimulační charakteristiky v kontextu požadovaného profilu studenta. Část výsledků vznikla monitorováním situace na vybraných školách, jako je Vyšší odborná škola v Českých Budějovicích, Jihočeská univerzita, rakouská Universität Linz a belgická Katholike Hoegeschool Leuven.
Anglicky
The dilemma of managers' preparations shall be solved conformably to new requirements of this age associated with respective knowledge and information society. The agenda of tertiary education level is specified in the Czech Republic in compliance with new trends in education processes within the framework of European space, the modification of managers' labor features linked to a new methodology of companies' operation. Moreover, priority tasks are indicated tasks in the area of education network, and the attention is paid to formation of managerial skills in the framework of such a united system of education. Components of action competences as an elementary feature of the future managers intelligence are defined, which are reflected as contextual cogitation, willingness and ability to learn, independence, communication and emotional intelligence and particularly personal flexibility such as a broad creativity supported by an extreme self-motivation. Partial results excerpted from a