2024
The role of supplier-customer relationships in the value chain in times of crisis
CHYTILOVÁ, Ekaterina, Jarmila STRAKOVÁ a Milan TALÍŘZákladní údaje
Originální název
The role of supplier-customer relationships in the value chain in times of crisis
Název česky
Role dodavatelsko-odběratelských vztahů v hodnotovém řetězci v době krize
Autoři
CHYTILOVÁ, Ekaterina (203 Česká republika, garant, domácí), Jarmila STRAKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Milan TALÍŘ (203 Česká republika)
Vydání
Entrepreneurship and Sustainability Issues, Vilnius, Entrepreneurship and Sustainability Center (ESC), 2024, 2345-0282
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50204 Business and management
Stát vydavatele
Litva
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
UT WoS
001322521700010
Klíčová slova česky
dodavatelský řetězec; hodnotové řízení; krizové řízení
Klíčová slova anglicky
supply chain; value management; crisis management
Změněno: 18. 12. 2024 13:06, Ing. Barbora Langšádlová
V originále
The main aim of this article is to identify the evolution of the importance of supplier-customer relations in the period of crisis and the factors influencing the change of this importance. The research question was answered by testing a total of 6 hypotheses, which focused on comparing the degree of influence of factors such as firm size, industry, and profitability on the growth in the importance of supplier-customer relationships in the COVID-19 period. Boxplot and histogram were used to ensure the normality of data. The results suggest that the significance of supplier-customer relationships increased during the crisis period (COVID-19). The firm's profitability influences the growth in the importance of supplier-customer relationships before the pandemic, industry (the growth in importance is more pronounced in industrial firms) and overall sector (the growth in importance is stronger in the secondary sector than in the tertiary sector). In contrast, the association between firm size and the growth in the importance of supplier-customer relationships is not confirmed. Limitations of the study: the research results apply only to enterprises in the Czech Republic, and it is of a short-term focus (i.e., it cannot be said with certainty whether the increase in the importance of supplier-customer relationships is permanent or a short-term fluctuation). Thus, the results of the impact of individual factors may vary over longer time horizons.
Česky
Hlavním cílem tohoto článku je identifikovat vývoj významu dodavatelsko-odběratelských vztahů v období krize a faktory ovlivňující změnu tohoto významu. Výzkumná otázka byla zodpovězena testováním celkem 6 hypotéz, které se zaměřovaly na srovnání míry vlivu faktorů jako je velikost firmy, obor a ziskovost na růst významu dodavatelsko-odběratelských vztahů v období COVID-19. Boxplot a histogram byly použity k zajištění normality dat. Výsledky naznačují, že význam dodavatelsko-odběratelských vztahů v období krize (COVID-19) vzrostl. Ziskovost firmy ovlivňuje růst významu dodavatelsko-odběratelských vztahů před pandemií, průmysl (nárůst významu je výraznější u průmyslových firem) i celý sektor (růst významu je silnější v sekundárním sektoru než v terciárním sektoru). ). Naproti tomu souvislost mezi velikostí firmy a růstem významu dodavatelsko-odběratelských vztahů není potvrzena. Omezení studie: výsledky výzkumu se týkají pouze podniků v ČR a je krátkodobého zaměření (tj. nelze s jistotou říci, zda je nárůst významu dodavatelsko-odběratelských vztahů trvalý nebo krátkodobá fluktuace). Výsledky vlivu jednotlivých faktorů se tak mohou v delších časových horizontech lišit.