2024
Smart solutions in car dashboard interfaces as a response to needs of drivers and their assessment
DUDZIAK, Agnieszka, Andrzej KURANC, Grzegorz ZAJĄC, Szyszlak-Bargłowicz JOANNA, Słowik TOMASZ et. al.Základní údaje
Originální název
Smart solutions in car dashboard interfaces as a response to needs of drivers and their assessment
Název česky
Chytrá řešení v rozhraních palubní desky automobilu jako reakce na potřeby řidičů a jejich hodnocení
Autoři
DUDZIAK, Agnieszka (garant), Andrzej KURANC, Grzegorz ZAJĄC, Szyszlak-Bargłowicz JOANNA, Słowik TOMASZ, Ondrej STOPKA (703 Slovensko, domácí), Droździel PAWEŁ a Mária STOPKOVÁ (703 Slovensko, domácí)
Vydání
Case Studies on Transport Policy, Netherlands, Elsevier Ltd. 2024, 2213-624X
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50703 Transport planning and social aspects of transport
Stát vydavatele
Nizozemské království
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Klíčová slova česky
Osobní vozy, Palubní desky automobilů, Dotykové senzory, Rozptylování řidiče
Klíčová slova anglicky
Passenger cars Car dashboards Touch sensors Driver distraction
Změněno: 13. 12. 2024 09:02, Ing. Barbora Langšádlová
V originále
Current trends in the production of passenger cars focus on the development of the so-called intelligent cars, richly equipped with multimedia systems with uninterrupted access to the Internet, connected to digital road infrastructure leading to autonomous driving in the future. Such changes lead to the development of new solutions and testing them, first in laboratory conditions, and then in practical use with the participation of consumers, and especially drivers. Vehicle designers are guided by the idea of simplifying vehicle interfaces’ operation and making them more comfortable and easier to use, while maintaining safety standards for traveling people and other road users. However, the question arises whether they actually achieve the expected results. The authors of the work focused on selected solutions and on assessing the validity of using such solutions in terms of convenience and safety. Various factors influencing drivers' driving behavior were discussed, mainly related to media handling. The research was based on a survey questionnaire containing a number of questions addressed to people using particular systems. Vehicle users expressed their opinions on three solutions available on the market used in car cockpits (ASD – analogue switch dashboards, GSD – gesture/speech controlled dashboards, and TSD – touch screen dashboards). The analysis of the collected data made it possible to clarify the extent to which the use of the car cockpit is adapted to the actual needs of the users. In order to qualitatively evaluate the research results, correspondence and decision tree analyzes were used. The obtained results indicate significant differences in the assessment of communication interface solutions in groups of respondents due to different grouping variables.
Česky
Současné trendy ve výrobě osobních automobilů se zaměřují na vývoj tzv. inteligentních vozů, bohatě vybavených multimediálními systémy s nepřetržitým přístupem k internetu, napojených na digitální silniční infrastrukturu vedoucí k autonomnímu řízení v budoucnu. Tyto změny vedou k vývoji nových řešení a jejich testování nejprve v laboratorních podmínkách a poté v praktickém využití za účasti spotřebitelů a zejména řidičů. Konstruktéři vozidel se řídí myšlenkou zjednodušit ovládání rozhraní vozidla a učinit je pohodlnějšími a snadněji ovladatelnými při zachování bezpečnostních standardů pro cestující a ostatní účastníky silničního provozu. Nabízí se však otázka, zda skutečně dosahují očekávaných výsledků. Autoři práce se zaměřili na vybraná řešení a na posouzení oprávněnosti použití takových řešení z hlediska pohodlí a bezpečnosti. Diskutovalo se o různých faktorech ovlivňujících chování řidičů při řízení, zejména v souvislosti s manipulací s médii. Výzkum byl založen na dotazníkovém šetření obsahujícím řadu otázek adresovaných lidem používajícím konkrétní systémy. Uživatelé vozidel vyjádřili své názory na tři na trhu dostupná řešení používaná v kokpitech automobilů (ASD – analogové ovládací panely, GSD – ovládání gesty/řečí a TSD – dotykové panely). Analýza nasbíraných dat umožnila objasnit, do jaké míry je využití kokpitu vozu přizpůsobeno skutečným potřebám uživatelů. Pro kvalitativní vyhodnocení výsledků výzkumu byly použity analýzy korespondence a rozhodovacího stromu. Získané výsledky naznačují významné rozdíly v hodnocení řešení komunikačních rozhraní ve skupinách respondentů v důsledku různých seskupovacích proměnných.