TALÍŘ, Milan a Ekaterina CHYTILOVÁ. IMPACT OF DIGITALISATION ON COMPANIES' PERFORMANCE DURING COVID-19. Entrepreneurship and Sustainability Issues. Vilnius, Litva: Entrepreneurship and Sustainability Center, 2024, roč. 11, č. 4, s. 260-275. ISSN 2345-0282.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název IMPACT OF DIGITALISATION ON COMPANIES' PERFORMANCE DURING COVID-19
Název česky DOPAD DIGITALIZACE NA VÝKONNOST PODNIKŮ V OBDOBÍ COVID-19
Autoři TALÍŘ, Milan (203 Česká republika, garant) a Ekaterina CHYTILOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Entrepreneurship and Sustainability Issues, Vilnius, Litva, Entrepreneurship and Sustainability Center, 2024, 2345-0282.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50204 Business and management
Stát vydavatele Litva
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Organizační jednotka Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
UT WoS 001250847500016
Klíčová slova česky obecné řízení; řízení nevládních organizací; metody výzkumu; podnikové procesy
Klíčová slova anglicky general management; management of non-government organisations; research methods; business processes
Štítky RIV24, STR_s, WOS
Změnil Změnila: Barbora Kroupová, učo 25655. Změněno: 9. 8. 2024 10:47.
Anotace
The main objective of this paper is to investigate how different digitalisation measures have affected business performance in Czech companies during the pandemic. A questionnaire survey of Czech companies from various business sectors was used for data collection. The sample was defined randomly based on voluntary completion. For testing the hypotheses, the instruments used were one-factor ANOVA, Pearson Chi-square test. The study determines the digitalisation measures used and the change in the level of digitalisation of business processes. It provides an overview of the short-term impact of the measures on business performance. It confirmed the link between the growth in the level of digitalisation of external communication and the business sector (for industrial enterprises). Confirmed the association between the digitalisation of product offerings and service measures) and the level of digitalisation of marketing, the level of the website, the education and training of staff (measures), and the level of external communication. The association between the measures taken and the enterprise's financial situation during the pandemic was not confirmed. The results are limited to the Czech environment and the pandemic period. Due to how the sample is defined, insights regarding the wholesale and retail sectors are inconclusive. The study does not take into account long-term follow-up of changes.
Anotace česky
Hlavním cílem tohoto článku je prozkoumat, jak různá digitalizační opatření ovlivnila výkonnost českých podniků během pandemie. Ke sběru dat bylo použito dotazníkové šetření v českých podnicích z různých odvětví podnikání. Vzorek byl definován náhodně na základě dobrovolného vyplnění. Pro testování hypotéz byly použity nástroje jednofaktorová ANOVA, Pearsonův chí-kvadrát test. Studie zjišťuje používaná opatření digitalizace a změnu úrovně digitalizace podnikových procesů. Poskytuje přehled o krátkodobém dopadu opatření na výkonnost podniku. Potvrdila souvislost mezi růstem úrovně digitalizace externí komunikace a podnikatelským sektorem (u průmyslových podniků). Potvrdila souvislost mezi digitalizací nabídky produktů a opatřeními v oblasti služeb) a úrovní digitalizace marketingu , úrovní webových stránek , vzděláváním a školením zaměstnanců ( opatření) a úrovní externí komunikace . Nepotvrdila se souvislost mezi přijatými opatřeními a finanční situací podniku během pandemie. Výsledky jsou omezeny na české prostředí a období pandemie. Vzhledem ke způsobu vymezení vzorku jsou poznatky týkající se velkoobchodu a maloobchodu neprůkazné. Studie nezohledňuje dlouhodobé sledování změn.
VytisknoutZobrazeno: 10. 8. 2024 10:26