2024
Quantifying Export Potential and Barriers of SMEs in V4
BELAS, Jaroslav, Beata GAVUROVA, Matus KUBAK a Zuzana ROWLANDZákladní údaje
Originální název
Quantifying Export Potential and Barriers of SMEs in V4
Název česky
Kvantifikace vývozního potenciálu a překážek malých a středních podniků ve V4
Autoři
BELAS, Jaroslav (garant), Beata GAVUROVA, Matus KUBAK a Zuzana ROWLAND (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Acta Polytechnica Hungarica, Budapest, Hungary, Budapest Tech Polytechnical Institution, 2024, 1785-8860
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele
Maďarsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
UT WoS
001187351700001
Klíčová slova česky
mikropodniky; malé a střední podniky; vývozní aktivity; vývozní politika; překážky vývozu; podpora vývozců
Klíčová slova anglicky
micro enterprises; small and medium-sized enterprises; exporting activities; export policies; export barriers; support for exporters
Změněno: 30. 4. 2024 08:49, Barbora Kroupová
V originále
The article aims at quantifying the export potential and barriers of SMEs in V4 using specific criteria. The research took place in SMEs in Visegrad countries from September 2019 to April 2020, including a questionnaire survey of 478 managers and business owners using logic regression. The results showed differences in export activities of SMEs regarding their legal form, province, size, type of management, legislative obstacles and tax policies. Language and cultural differences were not a barrier to SMEs' export activities. Micro enterprises' likelihood of export was 70% smaller than medium-sized firms. Small companies' prospect of trade abroad was 42% smaller than medium -scale organizations. The export potential grew with the size of an enterprise, indicating an increased export likelihood in limited liability and joint-stock companies with the highest chance in the transport and production sector. The type of management (an owner) was hugely impactful on the company's exporting activities. Our results give valuable information about effective strategies for export marketing and national exporter development programmes.
Česky
Cílem článku je kvantifikovat exportní potenciál a překážky malých a středních podniků v zemích V4 pomocí specifických kritérií. Výzkum probíhal v malých a středních podnicích v zemích Visegrádu od září 2019 do dubna 2020, včetně dotazníkového šetření mezi 478 manažery a majiteli podniků s využitím logické regrese. Výsledky ukázaly rozdíly v exportních aktivitách MSP s ohledem na jejich právní formu, provincii, velikost, typ managementu, legislativní překážky a daňovou politiku. Jazykové a kulturní rozdíly nebyly překážkou exportních aktivit MSP. Pravděpodobnost vývozu mikropodniků byla o 70 % nižší než u středních podniků. Vyhlídky malých podniků na obchod se zahraničím byly o 42 % menší než u středních organizací. Potenciál vývozu rostl s velikostí podniku, což naznačuje zvýšenou pravděpodobnost vývozu u společností s ručením omezeným a akciových společností, přičemž největší šance byla v odvětví dopravy a výroby. Obrovský vliv na exportní aktivity podniku měl typ managementu (vlastník). Naše výsledky poskytují cenné informace o účinných strategiích pro exportní marketing a národní programy rozvoje exportérů.