KOVAČ, Vilém, Zuzana ROWLAND a Tereza MATASOVÁ. Assessment of shared e-scooter safety. Ad Alta - Journal of Interdisciplinary Research. Hradec Králové, Česká republika: Magnanimitas, 2023, roč. 13, č. 1, s. 167-174. ISSN 1804-7890.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Assessment of shared e-scooter safety
Autoři KOVAČ, Vilém (203 Česká republika, garant), Zuzana ROWLAND (203 Česká republika, domácí) a Tereza MATASOVÁ (203 Česká republika).
Vydání Ad Alta - Journal of Interdisciplinary Research, Hradec Králové, Česká republika, Magnanimitas, 2023, 1804-7890.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/75081431:_____/23:00002595
Organizační jednotka Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
UT WoS 001027245000028
Klíčová slova česky Mikromoblitita, sílená mobilita, veřejná doprava, elektrické koloběžky, zranění, nošení helmy
Klíčová slova anglicky Micro-mobility; shared mobility; public transport; electric scooters; injury; wearing helmet
Štítky BPE_PPS, BPE_PST, MOP_s, NE_MEV_a, RIV23, WOS
Změnil Změnila: Barbora Kroupová, učo 25655. Změněno: 21. 2. 2024 09:34.
Anotace
The goal of the paper was to assess the safety of riding shared e-scooters and determine the causes of accidents involving them. Primary data for the research were obtained through a combination of quantitative and qualitative content analysis based on deep learning by analysing data from the WoS database entered into the VOSviewer system. A quantitative observation method was used to determine the number of shared e-scooter users who do not use safety equipment such as helmets. The data obtained were processed using the Wilcoxon test designed to test the homogeneity of two random samples in the univariate case. The observation of shared e-scooter users and social networks of e-scooter service providers showed that safety equipment is not adequately used; in addition, the users often do not know the traffic rules and often violate them. Of the 256 monitored cases of using shared e-scooters, none of the users wore a safety helmet. It can thus be concluded that it is necessary to promote the rules of the safe use of shared e-scooters. Further research could focus on proposing a methodology for assessing traffic accidents involving e-scooters and a general overview of recommendations for e-scooter safe use.
VytisknoutZobrazeno: 12. 6. 2024 10:30