G 2022

Napájecí zdroj pro senzoriku

FRISCHER, Robert and Ondřej GRYCZ

Basic information

Original name

Napájecí zdroj pro senzoriku

Name (in English)

Power supply for sensors

Authors

FRISCHER, Robert (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Ondřej GRYCZ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

2022

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Technicky realizované výsledky (prototyp, funkční vzorek)

Field of Study

20201 Electrical and electronic engineering

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/75081431:_____/22:00002522

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

Keywords (in Czech)

algoritmus; Umělá inteligence; senzory; fuzzy systémy; digitální dvojče; inteligentní továrna; Průmysl 4.0;neuronová síť; kamerový systém

Keywords in English

algorithm; Artificial Intelligence; sensors;fuzzy systems; digital twin; smart factory; Industry 4.0; neural network; camera system

Technical parameters

Napájení: Výstupní napětí: Typ zdroje: 18 V/0,5 A 3,3 V/1,5A DCDC BUCK

Tags

Links

EG20_321/0025266, research and development project.
Změněno: 23/3/2023 15:31, Mgr. Nikola Petříková

Abstract

V originále

Napájecí zdroj pro byl vyvinut pro napájení senzoriky z palubní sítě prototypu vozidla, poháněného hydraulickým čerpadlem se spalovacím motorem, jako zdrojem energie. Napájecí zdroj senzoru je specifický tím, že vstupní napájecí napětí může dosahovat hodnot až 18 V. toto napětí je běžné v palubních sítích vozidel s napájením běžným alternátorem. Výstup 12 V, jak se běžně užívá není příliš přesný a vychází obvykle z napětí olověného akumulátoru, který je běžný, dvanácti voltový. Přesnější specifikace potom vychází z plně nabitého akumulátoru, kdy je udržováno napětí 14,4 V, v případě špiček v době startování motoru může napětí sítě dosahovat až k hodnotám 16 V. Zdroj zvládne vstupní napětí až 18 V, tedy s rezervou toho, co by se mohlo v síti objevit. Jedná se o typický zdroj typu DCDC BUCK, tedy snižující měnič. Charakteristika je taková, že výstupní napětí je vždy menší než napětí vstupní. Výstupní napětí odpovídá potřebám senzorů, tedy 3,3 V s proudový odběrem do 1,5 A.

In English

The power supply for was developed to power the sensors from the on-board network of the prototype vehicle, driven by a hydraulic pump with an internal combustion engine as the energy source. The power source of the sensor is specific in that the input supply voltage can reach values of up to 18 V. this voltage is common in on-board networks of vehicles powered by a conventional alternator. The 12 V output, as it is commonly used, is not very accurate and is usually based on the voltage of a lead-acid battery, which is common, twelve volts. A more accurate specification is then based on a fully charged battery, when a voltage of 14.4 V is maintained, in the case of peaks at the time of starting the engine, the network voltage can reach values of up to 16 V. The source can handle an input voltage of up to 18 V, i.e. with a reserve of what would may have appeared on the network. This is a typical source of the DCDC BUCK type, i.e. step-down converter. The characteristic is that the output voltage is always smaller than the input voltage. The output voltage corresponds to the needs of the sensors, i.e. 3.3 V with a current consumption of up to 1.5 A.