STOPKA, Ondrej, Saša MILOJEVIĆ, SAVIĆSlobodan SAVIĆ, Dejan MARIĆ, Božidar KRSTIĆ and Blaža STOJANOVIĆ. Correlation between Emission and Combustion Characteristics with the Compression Ratio and Fuel Injection Timing in Tribologically Optimized Diesel Engine. TEHNICKI VJESNIK-TECHNICKÝ VĚSTNÍK. Slavonski Brod, Chorvatsko: Strojarski Facultet, Sveuciliste Josipa Jurja Strossmayera u Osijeki, 2022, vol. 29, No 4, p. 1210-1219. ISSN 1330-3651. Available from: https://dx.doi.org/10.17559/TV-20211220232130.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Correlation between Emission and Combustion Characteristics with the Compression Ratio and Fuel Injection Timing in Tribologically Optimized Diesel Engine
Name in Czech Korelace mezi emisními a spalovacími charakteristikami s kompresním poměrem a časováním vstřiku paliva u tribologicky optimalizovaného vznětového motoru
Authors STOPKA, Ondrej (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution), Saša MILOJEVIĆ (688 Serbia), SAVIĆSlobodan SAVIĆ (688 Serbia), Dejan MARIĆ (688 Serbia), Božidar KRSTIĆ (688 Serbia) and Blaža STOJANOVIĆ (688 Serbia).
Edition TEHNICKI VJESNIK-TECHNICKÝ VĚSTNÍK, Slavonski Brod, Chorvatsko, Strojarski Facultet, Sveuciliste Josipa Jurja Strossmayera u Osijeki, 2022, 1330-3651.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50703 Transport planning and social aspects of transport
Country of publisher Croatia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/75081431:_____/22:00002504
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
Doi http://dx.doi.org/10.17559/TV-20211220232130
Keywords (in Czech) spalovací charakteristiky; vznětový motor; emise; časování vstřiku paliva; variabilní kompresní poměr
Keywords in English combustion characteristics; diesel engine; emission; fuel injection timing; variable compression ratio
Tags RIV22, SCOPUS, TSD_z
Changed by Changed by: Barbora Kroupová, učo 25655. Changed: 16/3/2023 13:49.
Abstract
Diesel engines are economical thanks to their combustion process characteristics, which is why they have a high noise emission level as well as exhaust emissions of nitrogen oxide and particulate matters. By continuously changing the value of compression ratio, it is possible to control the power and emissions. Implementation of variable compression ratio has many benefits, such as being able to work with different types of fuel. In this way, it is possible to optimize the combustion process for operation with minimum fuel consumption and emission generation, so that diesel engines can be applied to the framework of future hybrid vehicle concepts, and so forth. As far as the crucial objective of the manuscript is concerned, experimental diesel engine investigation was performed on a roller test-bench by using zero-dimensional computer model (specifically AVL IndiCom Indicate Software). Engine indication was executed with the factory compression ratio value and with three lower values. During our examination, the change in the compression ratio value was achieved by changing the volume of a combustion chamber at a piston-bowl. The results of laboratory research on the experimental engine are presented in the paper when discussing a series of specific parameters (characteristics), such as compression ratio, fuel injection timing, engine speed, as well as load influence on combustion process and exhaust emissions.
Abstract (in Czech)
Vznětové motory jsou hospodárné díky svým charakteristikám spalovacího procesu, a proto mají vysokou hladinu hluku a výfukových emisí oxidů dusíku a pevných částic. Plynulou změnou hodnoty kompresního poměru je možné regulovat výkon a emise. Implementace variabilního kompresního poměru má mnoho výhod, například možnost pracovat s různými druhy paliva. Tímto způsobem je možné optimalizovat spalovací proces pro provoz s minimální spotřebou paliva a tvorbou emisí, takže vznětové motory mohou být použity v rámci budoucích konceptů hybridních vozidel apod. Co se týče hlavního cíle článku, experimentální výzkum vznětového motoru byl proveden na válcové zkušebně za použití nulového počítačového modelu (konkrétně AVL IndiCom Indicate Software). Indikace motoru byla provedena s tovární hodnotou kompresního poměru a se třemi nižšími hodnotami. Při našem zkoumání bylo změny hodnoty kompresního poměru dosaženo změnou objemu spalovací komory u pístnice. Výsledky laboratorního výzkumu experimentálního motoru jsou v příspěvku prezentovány při diskuzi o řadě specifických parametrů (charakteristik), jako je kompresní poměr, časování vstřiku paliva, otáčky motoru, ale i vliv zatížení na spalovací proces a emise výfukových plynů.
PrintDisplayed: 12/10/2024 23:21