V originále
Diesel engines are economical thanks to their combustion process characteristics, which is why they have a high noise emission level as well as exhaust emissions of nitrogen oxide and particulate matters. By continuously changing the value of compression ratio, it is possible to control the power and emissions. Implementation of variable compression ratio has many benefits, such as being able to work with different types of fuel. In this way, it is possible to optimize the combustion process for operation with minimum fuel consumption and emission generation, so that diesel engines can be applied to the framework of future hybrid vehicle concepts, and so forth. As far as the crucial objective of the manuscript is concerned, experimental diesel engine investigation was performed on a roller test-bench by using zero-dimensional computer model (specifically AVL IndiCom Indicate Software). Engine indication was executed with the factory compression ratio value and with three lower values. During our examination, the change in the compression ratio value was achieved by changing the volume of a combustion chamber at a piston-bowl. The results of laboratory research on the experimental engine are presented in the paper when discussing a series of specific parameters (characteristics), such as compression ratio, fuel injection timing, engine speed, as well as load influence on combustion process and exhaust emissions.
Česky
Vznětové motory jsou hospodárné díky svým charakteristikám spalovacího procesu, a proto mají vysokou hladinu hluku a výfukových emisí oxidů dusíku a pevných částic. Plynulou změnou hodnoty kompresního poměru je možné regulovat výkon a emise. Implementace variabilního kompresního poměru má mnoho výhod, například možnost pracovat s různými druhy paliva. Tímto způsobem je možné optimalizovat spalovací proces pro provoz s minimální spotřebou paliva a tvorbou emisí, takže vznětové motory mohou být použity v rámci budoucích konceptů hybridních vozidel apod. Co se týče hlavního cíle článku, experimentální výzkum vznětového motoru byl proveden na válcové zkušebně za použití nulového počítačového modelu (konkrétně AVL IndiCom Indicate Software). Indikace motoru byla provedena s tovární hodnotou kompresního poměru a se třemi nižšími hodnotami. Při našem zkoumání bylo změny hodnoty kompresního poměru dosaženo změnou objemu spalovací komory u pístnice. Výsledky laboratorního výzkumu experimentálního motoru jsou v příspěvku prezentovány při diskuzi o řadě specifických parametrů (charakteristik), jako je kompresní poměr, časování vstřiku paliva, otáčky motoru, ale i vliv zatížení na spalovací proces a emise výfukových plynů.