STOPKA, Ondrej, Saša MILOJEVIĆ, SAVIĆSlobodan SAVIĆ, Dejan MARIĆ, Božidar KRSTIĆ a Blaža STOJANOVIĆ. Correlation between Emission and Combustion Characteristics with the Compression Ratio and Fuel Injection Timing in Tribologically Optimized Diesel Engine. TEHNICKI VJESNIK-TECHNICKÝ VĚSTNÍK. Slavonski Brod, Chorvatsko: Strojarski Facultet, Sveuciliste Josipa Jurja Strossmayera u Osijeki, roč. 29, č. 4, s. 1210-1219. ISSN 1330-3651. doi:10.17559/TV-20211220232130. 2022.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Correlation between Emission and Combustion Characteristics with the Compression Ratio and Fuel Injection Timing in Tribologically Optimized Diesel Engine
Název česky Korelace mezi emisními a spalovacími charakteristikami s kompresním poměrem a časováním vstřiku paliva u tribologicky optimalizovaného vznětového motoru
Autoři STOPKA, Ondrej (703 Slovensko, garant, domácí), Saša MILOJEVIĆ (688 Srbsko), SAVIĆSlobodan SAVIĆ (688 Srbsko), Dejan MARIĆ (688 Srbsko), Božidar KRSTIĆ (688 Srbsko) a Blaža STOJANOVIĆ (688 Srbsko).
Vydání TEHNICKI VJESNIK-TECHNICKÝ VĚSTNÍK, Slavonski Brod, Chorvatsko, Strojarski Facultet, Sveuciliste Josipa Jurja Strossmayera u Osijeki, 2022, 1330-3651.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50703 Transport planning and social aspects of transport
Stát vydavatele Chorvatsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/75081431:_____/22:00002504
Organizační jednotka Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Doi http://dx.doi.org/10.17559/TV-20211220232130
Klíčová slova česky spalovací charakteristiky; vznětový motor; emise; časování vstřiku paliva; variabilní kompresní poměr
Klíčová slova anglicky combustion characteristics; diesel engine; emission; fuel injection timing; variable compression ratio
Štítky RIV22, SCOPUS, TSD_z
Změnil Změnila: Barbora Kroupová, učo 25655. Změněno: 16. 3. 2023 13:49.
Anotace
Diesel engines are economical thanks to their combustion process characteristics, which is why they have a high noise emission level as well as exhaust emissions of nitrogen oxide and particulate matters. By continuously changing the value of compression ratio, it is possible to control the power and emissions. Implementation of variable compression ratio has many benefits, such as being able to work with different types of fuel. In this way, it is possible to optimize the combustion process for operation with minimum fuel consumption and emission generation, so that diesel engines can be applied to the framework of future hybrid vehicle concepts, and so forth. As far as the crucial objective of the manuscript is concerned, experimental diesel engine investigation was performed on a roller test-bench by using zero-dimensional computer model (specifically AVL IndiCom Indicate Software). Engine indication was executed with the factory compression ratio value and with three lower values. During our examination, the change in the compression ratio value was achieved by changing the volume of a combustion chamber at a piston-bowl. The results of laboratory research on the experimental engine are presented in the paper when discussing a series of specific parameters (characteristics), such as compression ratio, fuel injection timing, engine speed, as well as load influence on combustion process and exhaust emissions.
Anotace česky
Vznětové motory jsou hospodárné díky svým charakteristikám spalovacího procesu, a proto mají vysokou hladinu hluku a výfukových emisí oxidů dusíku a pevných částic. Plynulou změnou hodnoty kompresního poměru je možné regulovat výkon a emise. Implementace variabilního kompresního poměru má mnoho výhod, například možnost pracovat s různými druhy paliva. Tímto způsobem je možné optimalizovat spalovací proces pro provoz s minimální spotřebou paliva a tvorbou emisí, takže vznětové motory mohou být použity v rámci budoucích konceptů hybridních vozidel apod. Co se týče hlavního cíle článku, experimentální výzkum vznětového motoru byl proveden na válcové zkušebně za použití nulového počítačového modelu (konkrétně AVL IndiCom Indicate Software). Indikace motoru byla provedena s tovární hodnotou kompresního poměru a se třemi nižšími hodnotami. Při našem zkoumání bylo změny hodnoty kompresního poměru dosaženo změnou objemu spalovací komory u pístnice. Výsledky laboratorního výzkumu experimentálního motoru jsou v příspěvku prezentovány při diskuzi o řadě specifických parametrů (charakteristik), jako je kompresní poměr, časování vstřiku paliva, otáčky motoru, ale i vliv zatížení na spalovací proces a emise výfukových plynů.
VytisknoutZobrazeno: 29. 3. 2024 08:09