V originále
Statistical surveys show that the majority of traffic accidents occur due to low visibility, highlighting the need to delve into innovative car lighting technologies. A car driver must not only be able to see but also to be seen. The issue of headlight illumination is vital, especially during the dark hours of the night. Therefore, the focus of this article is determining the range of visibility of dipped (low-beam) headlights under specific experimental conditions. We also designed a methodical guideline aimed at identifying the distance at which dipped headlights illuminate the road while a vehicle is in motion. Research conducted on various classes of road confirmed that the Hyundai i40 is best used on higher-class roads, while the Dacia Sandero is better used on lower-class roads due to the shape and spreading out of its light cone. Furthermore, the pros and cons of the distribution of light cones on several classes of road are presented. Sensor-related equipment was also used to investigate light beam afterglow. In particular, an LX-1108 light meter was applied to determine the obstacle illumination intensity, the properties of which enable recording of low lighting values, and a DJI Mavic AIR 2 unmanned aerial vehicle (UAV; drone) was utilized to record the data related to the location of the examined vehicle, as well as light afterglow at night; relevant data evaluation was carried out using Inkscape software.
Česky
Statistické průzkumy ukazují, že k většině dopravních nehod dochází kvůli nízké viditelnosti, což zdůrazňuje potřebu ponořit se do inovativních technologií osvětlení automobilů. Řidič auta musí nejen vidět, ale také být viděn. Problematika osvětlení světlometů je zásadní, zejména během nočních hodin. Těžištěm tohoto článku je proto stanovení rozsahu viditelnosti potkávacích (tlumených) světlometů za specifických experimentálních podmínek. Navrhli jsme také metodický pokyn zaměřený na identifikaci vzdálenosti, na kterou tlumená světla osvětlují vozovku za jízdy vozidla. Výzkumy provedené na silnicích různých tříd potvrdily, že Hyundai i40 se nejlépe uplatní na silnicích vyšších tříd, zatímco Dacia Sandero se lépe uplatní na silnicích nižších tříd díky tvaru a rozprostření světelného kuželu. Dále jsou uvedeny výhody a nevýhody rozložení světelných kuželů na několika třídách silnic. Ke zkoumání dosvitu světelného paprsku bylo využito specifické zařízení související se senzory. Konkrétně byl použit expozimetr LX-1108 pro stanovení intenzity osvětlení překážky, jehož vlastnosti umožňují zaznamenávat nízké hodnoty osvětlení, a bezpilotní letadlo DJI Mavic AIR 2 (UAV; dron) bylo použito pro záznam souvisejících dat, stejně jako světelný dosvit v noci; příslušné vyhodnocení dat bylo provedeno pomocí softwaru Inkscape.