CAHA, Zdeněk, Jan URBAN and Tomáš MRHÁLEK. Codes of ethics in Czech companies: prevalence and differences in creation, evaluation and amendment. Entrepreneurship and Sustainability Issues. Vilnius, Lithuania: Entrepreneurship and Sustainability Center, vol. 10, No 2, p. 362-374. ISSN 2345-0282. 2022.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Codes of ethics in Czech companies: prevalence and differences in creation, evaluation and amendment
Name in Czech Etické kodexy v českých firmách: rozšířenost a rozdíly v tvorbě, hodnocení a novelizaci
Authors CAHA, Zdeněk (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Jan URBAN (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Tomáš MRHÁLEK (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Entrepreneurship and Sustainability Issues, Vilnius, Lithuania, Entrepreneurship and Sustainability Center, 2022, 2345-0282.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher Lithuania
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/75081431:_____/22:00002498
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
UT WoS 000908887300022
Keywords (in Czech) etický kodex; prevalence; tvorba; hodnocení; CSR
Keywords in English etický kodex; prevalence; tvorba; hodnocení; CSR
Tags RIV22, RLZ_RLZ, WOS
Changed by Changed by: Barbora Kroupová, učo 25655. Changed: 14/3/2023 15:24.
Abstract
Over the long-term, companies, their managements and even employees have been facing increasing external demands from customers, business partners, as well as wider society, to behave ethically. At the same time, similar demands and requirements have been coming from within companies themselves in relation to performance management and employee motivation. These demands are placing greater emphasis on the need for ethical management and a code of ethics as the primary tool for promoting and enforcing the ethical conduct of an organisation, its management and employees. This paper focuses on the prevalence and role of codes of ethics in Czech companies, their goals and contents, the principles behind their creation and enforcement, as well as the main prerequisites for their efficacy. It is based on an extensive longitudinal analysis of a broad sample of 1,242 Czech companies of various sizes, the main aim of which was to determine the aforementioned and, in addition, whether those companies that have created codes of ethics, strengthen the consistency of their use by regularly evaluating and updating their contents.
Abstract (in Czech)
Firmy, jejich management a dokonce i zaměstnanci dlouhodobě čelí rostoucím externím požadavkům zákazníků, obchodních partnerů i širší společnosti na etické chování. Obdobné požadavky a požadavky přitom vycházejí i zevnitř samotných firem v oblasti řízení výkonu a motivace zaměstnanců. Tyto požadavky kladou větší důraz na potřebu etického řízení a etického kodexu jako primárního nástroje prosazování a prosazování etického chování organizace, jejího managementu a zaměstnanců. Tento příspěvek se zaměřuje na rozšíření a roli etických kodexů v českých firmách, jejich cíle a obsah, principy jejich tvorby a prosazování a také hlavní předpoklady jejich účinnosti. Vychází z rozsáhlé longitudinální analýzy širokého vzorku 1 242 českých společností různých velikostí, jejímž hlavním cílem bylo zjistit výše uvedené a navíc, zda ty společnosti, které mají vytvořené etické kodexy, posilují konzistenci svých kodexů pravidelným vyhodnocováním a aktualizací jejich obsahu.
PrintDisplayed: 29/3/2024 15:55