STOPKA, Ondrej a Mária STOPKOVÁ. The planning process of transport tasks for autonomous vans. Open Engineering. Warsaw, Poland: DE GRUYTER Poland, Bogumiła Zuga 32A Str. 01-811 Warsaw, Poland, 2021, roč. 11, č. 1, s. 871-879. ISSN 2391-5439.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The planning process of transport tasks for autonomous vans
Autoři STOPKA, Ondrej (703 Slovensko, garant, domácí) a Mária STOPKOVÁ (703 Slovensko, domácí).
Vydání Open Engineering, Warsaw, Poland, DE GRUYTER Poland, Bogumiła Zuga 32A Str. 01-811 Warsaw, Poland, 2021, 2391-5439.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50703 Transport planning and social aspects of transport
Stát vydavatele Polsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/75081431:_____/21:00002281
Organizační jednotka Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Klíčová slova anglicky autonomous vehicles; transport planning; probabilistic evaluation; vehicle routing problem
Štítky N_TCL, RIV21, SCOPUS
Návaznosti LTC19009, projekt VaV.
Změnil Změnila: Mgr. Nikola Petříková, učo 28324. Změněno: 4. 4. 2022 07:58.
Anotace
Recently, we have seen an increase in interest in autonomous mobility around the world. Autonomous vehicles have enormous potential, and the development of radar, information, communication, and measurement technologies brings us closer and closer to this type of mobility. This article considers the principles of planning and selecting routes for transport tasks. The research on the values of indicators characterizing the transport process was carried out for a simple case, when vehicles move along a fixed route without disturbances. The research used mathematical modelling based on the theory of Markov random systems to determine the capacity of the system, the average length of the queue for service, and the average number of transport tasks. The simulations were carried out for the assumed number of vehiclesm= 15 and for points requiring service N = 40. The ranges were obtained wherein the number of occupied vehicles oscillated around 30% (for ρ = 0.1), when all the vehicles were occupied (for ρ = 0.625), and when the system became inefficient.
VytisknoutZobrazeno: 12. 10. 2024 03:23