STOPKA, Ondrej. Modeling the Delivery Routes Carried out by Automated Guided Vehicles when Using the Specific Mathematical Optimization Method. Open Engineering. Warsaw, Poland: DE GRUYTER, 2020, vol. 10, No 1, p. 166-174. ISSN 2391-5439. Available from: https://dx.doi.org/10.1515/eng-2020-0027.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Modeling the Delivery Routes Carried out by Automated Guided Vehicles when Using the Specific Mathematical Optimization Method
Name in Czech Modelování rozvozových tras realizovaných automaticky naváděnými vozidly při použití konkrétní matematické optimalizační metody
Authors STOPKA, Ondrej (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution).
Edition Open Engineering, Warsaw, Poland, DE GRUYTER, 2020, 2391-5439.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50703 Transport planning and social aspects of transport
Country of publisher Poland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/75081431:_____/20:00002039
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
Doi http://dx.doi.org/10.1515/eng-2020-0027
UT WoS 000519204200001
Keywords (in Czech) distribuční úloha; rozvozová trasa; automaticky naváděné vozidlo; matematická optimalizace; Greedy (chamtivý) algoritmus
Keywords in English distribution task; delivery route; automated guided vehicle; mathematical optimization; Greedy algorithm
Tags N_TCL, RIV21, WOS
Links LTC19009, research and development project.
Changed by Changed by: Mgr. Nikola Petříková, učo 28324. Changed: 13/5/2021 12:56.
Abstract
Distribution tasks or transportation problems when using Operations Research methods are mostly addressed by vehicle routing problem methods dealing with an issue of supplying to several nodes, wherein the route begins in a point of origin and, after accomplishing deliveries to individual nodes, vehicle returns to an initial point. Each node can be operated only once, the order of nodes is not determined; however, the major objective is to find the shortest route possible. The aim of this research study is to formulate options to model delivery routes executed by automated guided vehicles in an extensive logistics areal by applying the specific mathematical optimization method. After description of several fundamental aspects and attributes related to automated guided vehicles, distribution tasks and vehicle routing problems which are discussed in introductory chapters, the most important parts containing the specification of Greedy algorithm, as a very useful optimization method for the given purpose, as well as the very models of cargo delivery by automated guided vehicles without / with initial distance optimization are presented.
Abstract (in Czech)
Distribuční úlohy neboli dopravní problémy při použití metod operačního výzkumu jsou většinou řešeny metodami okružního dopravního problému s dodávkou do několika uzlů, přičemž trasa začíná ve výchozím místě a po dokončení dodávek do jednotlivých uzlů (destinací) se vozidlo vrací do počátečního bodu. Každý uzel lze oblushovat pouze jednou, pořadí uzlů není určeno, niecméné hlavním cílem je najít co nejkratší cestu. Cílem této výzkumné studie je formulovat možnosti modelování přepravních (rozvozových) tras realizovaných automaticky naváděnými vozidly v rozsáhlém logistickém areálu pomocí konkrétní metody matematické optimalizace. Po obeznámení se se základními aspekty a atributy souvisejícími s těmito vozidly, distribučními úlohami a okružními dopravními problémy, které jsou charaktzerizovány v úvodních kapitolách, jsou následně prezentovány nejdůležitější části článku obsahujících specifikaci Greedy algoritmu, jakožto velmi užitečné optimalizační metody pro daný účel, jakož i samotné modely rozvozových tras automaticky naváděnými vozidly bez / s počáteční optimalizací ujeté vzdálenosti.
PrintDisplayed: 12/10/2024 11:13