POLLÁK, František and Peter MARKOVIČ. Economic Activity as a Determinant for Customer Adoption of Social Media Marketing. Sustainability. Basilej, Švýcarsko: MDPI AG, vol. 13, No 7, p. nestránkováno, 12 pp. ISSN 2071-1050. doi:10.3390/su13073999. 2021.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Economic Activity as a Determinant for Customer Adoption of Social Media Marketing
Name in Czech Ekonomická aktivita zákazníků jako determinant pro přijetí marketingu na sociálních médiích
Authors POLLÁK, František (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution) and Peter MARKOVIČ (703 Slovakia).
Edition Sustainability, Basilej, Švýcarsko, MDPI AG, 2021, 2071-1050.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50204 Business and management
Country of publisher Switzerland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/75081431:_____/21:00002037
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
Doi http://dx.doi.org/10.3390/su13073999
Keywords (in Czech) efektivita podnikání; spokojenost zákazníků; korporátní zodpovědnost; inovace; marketing sociálních médií; reputační riziko
Keywords in English business effectiveness; customer satisfaction; corporate responsibility; innovations; social media marketing; reputation risk
Tags PRI_a, RIV21, SCOPUS
Changed by Changed by: Mgr. Nikola Petříková, učo 28324. Changed: 12/5/2021 10:16.
Abstract
The issue of an effective use of social media as a tool of responsible and sustainable corporate communication policy has been the subject of intensive research for more than a decade. The presented study examines the issue of customer acceptance of communication activities of organizations in the social media environment. The aim of the study is to identify, through an empirical analysis performed on a sample of 1584 Central Europeans, whether the form of economic activity of the customer has an impact on the degree of acceptance of corporate marketing communication on social media. Based on a thorough statistical analysis, it can be stated that the perception of the use of e-marketing on social media is statistically significantly related to the economic activity of the customer. Social media marketing is perceived as rather positive by customers belonging to the category of students and entrepreneurs, while this form of promotion is evaluated neutrally by customers from the category of the unemployed and retirees. Negative acceptance is recorded only insignificantly across all involved groups. Based on the similarity of the behavior of customer groups, it is possible to more precisely target the online activity of organizations, thereby increasing the efficiency of spending business resources and eliminating market risks in terms of reputational issues.
Abstract (in Czech)
Problematika efektivního využívání sociálních médií jako nástroje odpovědné a udržitelné podnikové komunikační politiky je předmětem intenzivního výzkumu již více než deset let. Předložená studie zkoumá problematiku akceptování komunikačních aktivit organizací v prostředí sociálních médií zákazníkům. Cílem studie je prostřednictvím empirické analýzy vzorku 1584 Středoevropanů zjistit, zda má forma ekonomické aktivity zákazníka vliv na míru akceptace podnikové marketingové komunikace na sociálních sítích. Na základě důkladné statistické analýzy lze konstatovat, že vnímání využívání e-marketingu na sociálních sítích statisticky významně souvisí s ekonomickou aktivitou zákazníka. Marketing v sociálních sítích vnímají zákazníci patřící do kategorie studentů a podnikatelů spíše pozitivně, zatímco tuto formu propagace hodnotí zákazníci z kategorie nezaměstnaných a důchodců neutrální. Negativní přijetí je zaznamenáno pouze nevýznamně ve všech zúčastněných skupinách. Na základě podobnosti chování skupin zákazníků je možné přesněji zaměřit online aktivitu organizací, čímž se zvyšuje efektivnost vynakládání podnikových zdrojů a eliminují se tržní rizika z hlediska reputace.
PrintDisplayed: 28/3/2024 18:46