2021
An Optimal e-working Environment: Online Survey Results
BEŇO, Michal, Jozef HVORECKÝ and Dagmar CAGÁŇOVÁBasic information
Original name
An Optimal e-working Environment: Online Survey Results
Name in Czech
Optimální e-pracovní prostředí: Výsledky online průzkumu
Authors
BEŇO, Michal, Jozef HVORECKÝ and Dagmar CAGÁŇOVÁ
Edition
International Journal of Business and Applied Social Science, Raipur, Chhattisgarh, India, Center for Promoting Education and Research (CPER) USA, 2021
Other information
Language
English
Type of outcome
Article in a journal
Field of Study
50204 Business and management
Country of publisher
India
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Organization unit
Institute of Technology and Business in České Budějovice
Keywords (in Czech)
e-working; kultura na pracovišti; budoucí perspektivy; model mimo kancelář
Keywords in English
e-working; workplace culture; future perspectives; Out-of-Office model
Tags
Changed: 23/4/2021 08:39, Mgr. Milada Šanderová
V originále
E-working undergoes a facelift. Its present extent and format are extending to (re)define the future of workplaces. The consequences of the sudden arrival COVID-19 pandemic are not fully understood yet, because a radical evolution of work is still running. Over the past few months, nearly every organization seems to have implemented its e-working practices. Some of them contradict each other, which may lead to confusion and disharmony. It opens the question of creating and developing optimal e-worker-friendly environments. On 11 May 2020, the authors of the paper launched an online survey to gather important data to determine how workers of different subsidiaries of an international organization were coping with this sudden change. In 154 responses, they shared their feelings on the recent workplace challenges as well as future perspectives. In the survey, the respondents andtheir workplaces confirmed their quick adaption to e-working. More than half of them feel more productive at home than in the office. They indicate their preference for a smart casual dress code. More than one-third of respondents would like to extend working from home to a longer period (1-2 years). They see their subsidiaries not having developed a return-to-work strategy as a problem. Another big issue is the blurred line between personal and work life. Data provide strong evidence of the benefits of e-working and constitute a set of recommendations for this type of work in the future. The conclusions have been generalized to a model that can guide organizations in managing their e-working balanced and positively expanding.
In Czech
E-working prochází faceliftem. Jeho současný rozsah a formát se rozšiřují tak, aby (znovu) definovaly budoucnost pracovišť. Důsledky náhlého příchodu pandemie COVID-19 ještě nejsou plně pochopeny, protože radikální vývoj práce stále probíhá. Za posledních několik měsíců se zdá, že téměř každá organizace implementovala své postupy e-práce. Některé z nich si navzájem odporují, což může vést ke zmatku a disharmonii. Otevírá otázku vytváření a vývoje optimálního prostředí vhodného pro elektronické pracovníky. Dne 11. května 2020 autoři článku zahájili online průzkum, jehož cílem bylo shromáždit důležitá data, aby bylo možné určit, jak se pracovníci různých dceřiných společností mezinárodní organizace vyrovnávají s touto náhlou změnou. V 154 odpovědích se podělili o své pocity ohledně nedávných výzev na pracovišti i budoucích perspektiv. V průzkumu respondenti a jejich pracoviště potvrdili svoji rychlou adaptaci na e-práci. Více než polovina z nich se cítí produktivnější doma než v kanceláři. Naznačují, že dávají přednost elegantnímu neformálnímu oblékání. Více než třetina respondentů by chtěla prodloužit práci z domova na delší období (1–2 roky). Vidí své dceřiné společnosti, které nevypracovaly strategii návratu do práce, jako problém. Dalším velkým problémem je rozmazaná hranice mezi osobním a pracovním životem. Data poskytují silné důkazy o výhodách e-práce a představují soubor doporučení pro tento typ práce v budoucnu. Závěry byly zobecněny na model, který může organizacím pomoci při vyváženém a pozitivním rozšiřování jejich e-práce.