MUSÍLEK, Josef. Horizontal Forces on Crane Runway during motion of the Crane. In Yilmaz I.,Marschalko M.,Drusa M. IOP Conference Series : Materials Science and Engineering. Neuveden: IOP Publishing. p. 1-5. ISSN 1757-8981. doi:10.1088/1757-899X/960/4/042096. 2020.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Horizontal Forces on Crane Runway during motion of the Crane
Name in Czech Vodorovné síly na jeřábovou dráhu během jízdy jeřabu
Authors MUSÍLEK, Josef (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Neuveden, IOP Conference Series : Materials Science and Engineering, p. 1-5, 5 pp. 2020.
Publisher IOP Publishing
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 20101 Civil engineering
Country of publisher United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
RIV identification code RIV/75081431:_____/20:00001915
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
ISSN 1757-8981
Doi http://dx.doi.org/10.1088/1757-899X/960/4/042096
Keywords (in Czech) mostový jeřáb; jeřábová dráha; vodorovné síly
Keywords in English overhead bridge crane; crane runway; horizontal forces
Tags KST4, RIV20, SCOPUS
Changed by Changed by: Ing. Barbora Langšádlová, učo 16591. Changed: 15/1/2021 13:16.
Abstract
During a motion of an overhead travelling crane on the crane runway horizontal forces between the crane and the crane runway girder occur. Some possibilities were presented in paper by author in 2018 and in 2019. In the last one a dynamical model was presented. This dynamical model enables to determine the behaviour of the crane during its motion and also enables to calculate the horizontal transverse forces between the overhead double bridge crane wheels and the crane runway girder. This dynamical model consists from rigid parts connected by springs representing the elasticity of the steel structure of the overhead double bridge crane. The dynamical model can be used not only for calculation of horizontal forces but for determination of the crane motion in general. The motion of the crane can be investigated both during its accelerating and during its motion with constant velocity. The basic assumption of this model is, is that there is no contact between the rim of the crane wheel and the rail of the crane runway. This paper shows the simulation od the motion of a specific overhead double bridge crane which is stationary and starts to move due to the engines torque. The data of the crane are shown in the paper as well as the result of the simulation. The initial conditions of the crane for the purpose of the simulation are described in the paper. The simulation assumes no contact between the rim of the crane wheel and the rail of the crane runway which is consistent with the model's assumptions.
Abstract (in Czech)
Během pohybu mostového jeřábu na dráze jeřábu dochází k horizontálním silám mezi jeřábem a nosníkem jeřábové dráhy. Některé možnosti výpočtu byly autorem prezentovány v roce 2018 a v roce 2019. V posledním byl představen dynamický model. Tento dynamický model umožňuje určit chování jeřábu během jeho pohybu a také umožňuje vypočítat vodorovné příčné síly mezi koly mostového jeřábu a nosníkem jeřábové dráhy. Tento dynamický model se skládá z tuhých částí spojených pružinami představujícími pružnost ocelové konstrukce mostového dvojitého mostového jeřábu. Dynamický model lze použít nejen pro výpočet vodorovných sil, ale obecně pro stanovení pohybu jeřábu. Pohyb jeřábu lze zkoumat jak při jeho zrychlování, tak při jeho pohybu konstantní rychlostí. Základním předpokladem tohoto modelu je, že nedojde ke kontaktu mezi okrajem jeřábového kola a kolejnicí jeřábové dráhy. Tento článek prezentuje simulaci pohybu konkrétního mostového jeřábu, který stojí a začíná se pohybovat v důsledku pohonů jeřábu. V článku jsou uvedena data jeřábu a také výsledek simulace. V článku jsou popsány počáteční podmínky jeřábu pro účely simulace. Simulace nepředpokládá žádný kontakt mezi nákolkem jeřábového kola a kolejnicí jeřábové dráhy, což je v souladu s předpoklady modelu.
PrintDisplayed: 28/3/2024 15:28