ŠEVELOVÁ, Lenka, Aleš FLORIAN a Petr HRŮZA. Using Resilient Modulus to Determine the Subgrade Suitability for Forest Road Construction. Forests. Basel, Switzerland: MDPI, roč. 11, nečíslováno, s. 1-17. ISSN 1999-4907. doi:10.3390/f11111208. 2020.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Using Resilient Modulus to Determine the Subgrade Suitability for Forest Road Construction
Název česky Použití Mr modulu k určení vhodnosti podloží pro stavbu lesních cest
Autoři ŠEVELOVÁ, Lenka (203 Česká republika, garant), Aleš FLORIAN (203 Česká republika, domácí) a Petr HRŮZA (203 Česká republika).
Vydání Forests, Basel, Switzerland, MDPI, 2020, 1999-4907.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 20505 Composites
Stát vydavatele Švýcarsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/75081431:_____/20:00001887
Organizační jednotka Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Doi http://dx.doi.org/10.3390/f11111208
UT WoS 000593217900001
Klíčová slova česky Lesní cesty; stezky; podloží; modul pružnosti; cyklický test CBR
Klíčová slova anglicky Low volume road; pavement; soil; resilient modulus; CBR cyclic test
Štítky RIV20, SCOPUS, SHM, WOS
Změnil Změnila: Mgr. Blanka Mikšíková, učo 22534. Změněno: 27. 1. 2021 14:31.
Anotace
Forest roads are often constructed in environments with low bearing capacity of the subgrade. The subgrade then has an effect on their service life and damage. According to the methodology of the American Association of State Higway and Transportation Officiales AASHTO, the design of pavement is divided into three levels according to the intensity of the traffic load. For pavements with the highest load intensity, preparing the resilient modulus from a cyclic triaxial test is required. For other traffic load classes, including forest roads, the methodology allows the use of the estimate of resilient modulus value determined from other tests. In the laboratory at the Faculty of Forestry, Mendel University of Brno, the method from the Delft University 2009 was tested and subsequently modified, using a standard CBR machine for repeated loading. A total of 276 samples from various types of forest road subgrade from the Czech Republic were tested by the method of repeated loading on the CBR machine, from which the values of the Resilient Modulus were newly labelled Mr,CBR. The results of the statistical analysis showed a large variability of Mr,CBR values and wide intervals of its occurrence for individual types of subgrade. The variability was subjected to analysis and the influence of basic geotechnical parameters on the values of Mr,CBR was analyzed. A fundamental correlation was found between the value of Mr,CBR and the value of the plunger stress, which reached values exceeding the bearing capacity of the soil types using the Delft University method. It is necessary to limit the plunger stress during cyclic loading up to the failure limit or even better to the expected traffic load. The modified procedure results show a more consistent behavior of the modulus.
Anotace česky
Lesní cesty jsou často budovány v prostředích s nízkou únosností podloží. Podloží pak má vliv na jejich životnost a poškození. Podle metodiky organizace AASHTO je návrh vozovky rozdělen do tří úrovní podle intenzity dopravního zatížení. Pro cesty s nejvyšší intenzitou zatížení je nutné stanovit Mr modul z cyklického tříosého testu. U ostatních tříd dopravního zatížení, včetně lesních cest, metodika umožňuje použít odhad hodnoty Mr modulu stanovenou z jiných testů. V laboratoři na Lesnické fakultě Mendelovy univerzity v Brně byla testována a následně modifikována metoda z Delt University pomocí standardního CBR stroje pro opakované načítání. Metodou opakovaného zatížení na stroji CBR bylo testováno celkem 288 vzorků z různých typů lesního podloží z České republiky. Výsledky statistické analýzy ukázaly velkou variabilitu hodnot Mr modulu a široké intervaly jejího výskytu pro jednotlivé typy podloží. Tato vysoká variabilita byla podrobena analýze a byl sledován vliv základních geotechnických parametrů na hodnoty Mr modulu. Modifikace testu Mr modulů na standardní stroj CBR umožňuje omezit namáhání plunžru během cyklických zatížení až do limitu selhání nebo podle očekávaného provozního zatížení. Výsledky tohoto upraveného postupu ukazují konzistentnější chování modulu.
VytisknoutZobrazeno: 28. 3. 2024 11:59