V originále
The article focuses on detection of fuel consumption in cars with the spark-ignition engine aiming to determine the most accurate way of daily-use fuel consumption through evaluation finding. To achieve relevant outcomes, different routes underwent experiments in multiple consumption modes. In particular, these encompass four circuits varying in length, speed limit, intersection number with significant waiting time and the route ratio city/highway. Each segment saw three measurings in terms of different consumption forms – standard, economical and dynamic. Apart from that, fuel consumption detection also takes into cosideration possible deviations from consumed fuel when automatically switching off the fuel pump pistol. Three methods contributed to achieving the findings; i.e. quantification method, the technique of data subtraction from the on-board computer (On-Board Unit) and method of amassing data from a phone application. Ultimately, compiled tables and detailed diagrams show outcomes demonstrating the most convenient way and approach of measuring fuel consumption for daily-users.
Česky
Článek se zaměřuje na detekci spotřeby paliva u automobilů se zážehovým motorem s cílem určit co nejpřesnější způsob denní spotřeby paliva prostřednictvím zjištění vyhodnocení. K dosažení relevantních výsledků byly realizované různé experimenty ve více režimech. Jedná se zejména o čtyři okruhy různé délky, rychlostního limitu, počtu křižovatek s významnou čekací dobou a poměru trasy město/dálnice. Každý segment zaznamenal tři měření z hlediska různých forem jazdy - standardní, ekonomická a dynamická. Kromě toho, detekce spotřeby paliva zohledňuje také možné odchylky od spotřebovaného paliva při automatickém vypnutí pistole palivového čerpadla. K dosažení zjištění přispěly tři metody; tj. metoda kvantifikace, technika odečítání dat z palubního počítače (palubní jednotka) a metoda shromažďování dat z telefonní aplikace. Nakonec sestavené tabulky a podrobné diagramy ukázaly výsledky, které stanovují nejvhodnější způsob a přístup k měření spotřeby paliva pro běžného uživatele.