V originále
The manuscript discusses the overview and specification of the existing Operations Research methods for their implementation in terms of addressing distribution tasks in particular to optimize delivery routes at a City logistics scale. First of all a detailed literature review in a given context is elaborated while the description of potentially relevant techniques to be applied is presented. The manuscript objective is to identify the most appropriate and benefit methods for their implementation to solve vehicle routing problem (hereinafter as VRP) at a City logistics scale and related optimization operations; i.e. to seek the shortest possible routes during the customer's delivery activities. In this matter it is important to state that relevant distribution (pick-up and delivery) tasks can be expressed in a form of graphs on specified transport networks and thereby use the individual techniques of graph theory. The particular transport network as the basic concept of transport theory is defined as a finite set of vertices and edges representing the infrastructure of roads of a network. Each network must be coherent i.e. there must be at least one path for each vertex pair connecting these two vertices. Each network edge as well as vertex is defined by a certain value or set of values for example the edge length the time it takes to pass the amount of work that needs to be done on the edge etc.
In Czech
Článek pojednává o přehledu a specifikaci stávajících metod operačního výzkumu pro jejich implementaci v oblasti řešení distribučních úkolů, zejména za účelem optimalizace doručovacích tras v logistickém měřítku města. Nejprve je zpracován podrobný přehled literatury v daném kontextu a je uveden popis potenciálně relevantních technik, které mají být použity. Cílem článku je identifikovat nejvhodnější metody pro jejich implementaci k řešení problému trasování vozidel (dále jen VRP) v měřítku logistiky města a souvisejících optimalizačních operací; tj. hledat nejkratší možné trasy v oblasti doručovacích aktivit zákazníkovi. V této věci je důležité konstatovat, že relevantní distribuční (vyzvedávací a doručovací) úkoly lze vyjádřit formou grafů na specifikovaných transportních sítích, a tím využít jednotlivé techniky teorie grafů. Konkrétní dopravní síť, jako základní koncept dopravní teorie, je definován jako konečná množina vrcholů a hran představujících infrastrukturu silnic sítě. Každá síť musí být koherentní, tj. musí existovat alespoň jedna cesta pro každou dvojici vrcholů spojující tyto dva vrcholy. Každá hrana sítě i vrchol jsou definovány určitou hodnotou nebo sadou hodnot, například délkou hrany a čase, který je zapotřebí k absolvování trasy, kterou je třeba na hraně udělat atd.