D 2020

Using the Operations Research Methods to Address Distribution Tasks at a City Logistics Scale

STOPKA, Ondrej, Karel JEŘÁBEK and Mária STOPKOVÁ

Basic information

Original name

Using the Operations Research Methods to Address Distribution Tasks at a City Logistics Scale

Name in Czech

Využití metod operačního výzkumu k řešení distribučních úkolů v oblasti městské logistiky

Authors

STOPKA, Ondrej (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution), Karel JEŘÁBEK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Mária STOPKOVÁ (703 Slovakia, belonging to the institution)

Edition

Vol. 44 - 20th Horizons of A. České Budějovice, Transportation Research Procedia, p. 348-355, 8 pp. 2020

Publisher

Elsevier B.V.

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50700 5.7 Social and economic geography

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

URL

RIV identification code

RIV/75081431:_____/20:00001857

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

ISSN

DOI

http://dx.doi.org/10.1016/j.trpro.2020.02.032

UT WoS

000573715500049

Keywords (in Czech)

Dopravní síť; operační výzkum; teorie grafů; distribuční úloha; problém trasování vozidel; městská logistika

Keywords in English

Transport network; Operations Research; Graph theory; Distribution task; Vehicle routing problem; City logistics

Tags

N_TCL, RIV20, SCOPUS, WOS

Links

LTC19009, research and development project.
Změněno: 15/12/2020 16:05, Kateřina Nygrýnová

Abstract

ORIG CZ

V originále

The manuscript discusses the overview and specification of the existing Operations Research methods for their implementation in terms of addressing distribution tasks in particular to optimize delivery routes at a City logistics scale. First of all a detailed literature review in a given context is elaborated while the description of potentially relevant techniques to be applied is presented. The manuscript objective is to identify the most appropriate and benefit methods for their implementation to solve vehicle routing problem (hereinafter as VRP) at a City logistics scale and related optimization operations; i.e. to seek the shortest possible routes during the customer's delivery activities. In this matter it is important to state that relevant distribution (pick-up and delivery) tasks can be expressed in a form of graphs on specified transport networks and thereby use the individual techniques of graph theory. The particular transport network as the basic concept of transport theory is defined as a finite set of vertices and edges representing the infrastructure of roads of a network. Each network must be coherent i.e. there must be at least one path for each vertex pair connecting these two vertices. Each network edge as well as vertex is defined by a certain value or set of values for example the edge length the time it takes to pass the amount of work that needs to be done on the edge etc.

In Czech

Článek pojednává o přehledu a specifikaci stávajících metod operačního výzkumu pro jejich implementaci v oblasti řešení distribučních úkolů, zejména za účelem optimalizace doručovacích tras v logistickém měřítku města. Nejprve je zpracován podrobný přehled literatury v daném kontextu a je uveden popis potenciálně relevantních technik, které mají být použity. Cílem článku je identifikovat nejvhodnější metody pro jejich implementaci k řešení problému trasování vozidel (dále jen VRP) v měřítku logistiky města a souvisejících optimalizačních operací; tj. hledat nejkratší možné trasy v oblasti doručovacích aktivit zákazníkovi. V této věci je důležité konstatovat, že relevantní distribuční (vyzvedávací a doručovací) úkoly lze vyjádřit formou grafů na specifikovaných transportních sítích, a tím využít jednotlivé techniky teorie grafů. Konkrétní dopravní síť, jako základní koncept dopravní teorie, je definován jako konečná množina vrcholů a hran představujících infrastrukturu silnic sítě. Každá síť musí být koherentní, tj. musí existovat alespoň jedna cesta pro každou dvojici vrcholů spojující tyto dva vrcholy. Každá hrana sítě i vrchol jsou definovány určitou hodnotou nebo sadou hodnot, například délkou hrany a čase, který je zapotřebí k absolvování trasy, kterou je třeba na hraně udělat atd.
Displayed: 27/12/2024 23:40