KMECOVÁ, Iveta. Analysis of the use of teaching methods among university teachers supporting the development of entrepreneurial skills. In L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres. ICERI2018 Proceedings. 11th Annual International Co. Seville, Spain: IATED Academy. p. 2787-2793. ISBN 978-84-09-05948-5. 2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Analysis of the use of teaching methods among university teachers supporting the development of entrepreneurial skills
Name in Czech Analýza využití výukových metod mezi vysokoškolskými učiteli podporující rozvoj podnikatelských dovedností
Authors KMECOVÁ, Iveta (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution).
Edition 11th Annual International Co. Seville, Spain, ICERI2018 Proceedings, p. 2787-2793, 7 pp. 2018.
Publisher IATED Academy
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Spain
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
RIV identification code RIV/75081431:_____/18:00001820
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
ISBN 978-84-09-05948-5
ISSN 2340-1095
UT WoS 000562759302133
Keywords (in Czech) Učební metody a koncepty výuky; Vzdělání; Učitel; Student; Podnikatelské dovednosti
Keywords in English Teaching methods and concepts of teaching; Education; Teacher; Student; Entrepreneurial skills
Tags RIV20, TIM_a, WOS
Changed by Changed by: Kateřina Nygrýnová, učo 23736. Changed: 3/12/2020 08:30.
Abstract
In this contribution, the author presents the results of a survey focusing on the analysis of used teaching methods and teaching concepts, as well as motivational methods that activate student activity and help develop entrepreneurial skills. The research tool was a questionnaire method. Three pre-formulated research problems were tested through this method. The aim of the contribution is to present the results of the analysis of opinions and attitudes of the respondents. The aim of the survey was to find out how many and what methods, especially of modern innovative methods teachers use and how often they introduce them into the teaching process. The partial aim is to find out what motivational methods and how often teachers try to motivate their students in order to make the teaching process more effective; increase the interest in learning and fulfill educational goals. The theoretical part focuses on the personality of the teacher; the teachers competence and the teaching methods. In the practical part, based on the results of the questionnaire survey, the opinions and attitudes of teachers on the application of innovative methods in relation to the fulfillment of the stated educational objectives are assessed. The benefit of this contribution can be seen in the identification of factors and methods positively influencing the education process in relation to boosting the efficiency of the education process with recommendations for implementation of modern and motivational teaching methods.
Abstract (in Czech)
V tomto příspěvku autor prezentuje výsledky průzkumu zaměřeného na analýzu použitých vyučovacích metod a koncepcí výuky, jakož i motivačních metod, které aktivují aktivitu studentů a pomáhají rozvíjet podnikatelské dovednosti. Výzkumným nástrojem byla dotazníková metoda. Touto metodou byly testovány tři předformulované výzkumné problémy. Cílem příspěvku je představit výsledky analýzy názorů a postojů respondentů. Cílem průzkumu bylo zjistit, kolik a jaké metody, zejména moderní inovativní metody používají učitelé a jak často je zavádějí do vyučovacího procesu. Dílčím cílem je zjistit, jaké motivační metody a jak často se učitelé snaží motivovat své studenty k zefektivnění vyučovacího procesu; zvýšit zájem o učení a plnit vzdělávací cíle. Teoretická část je zaměřena na osobnost učitele; kompetence učitelů a metody výuky. V praktické části jsou na základě výsledků dotazníkového šetření hodnoceny názory a postoje učitelů k aplikaci inovativních metod ve vztahu k plnění stanovených vzdělávacích cílů. Přínos tohoto příspěvku lze spatřit v identifikaci faktorů a metod pozitivně ovlivňujících vzdělávací proces v souvislosti se zvyšováním efektivity vzdělávacího procesu s doporučeními pro implementaci moderních a motivačních vyučovacích metod. V tomto příspěvku autor prezentuje výsledky průzkumu zaměřeného na analýzu použitých vyučovacích metod a koncepcí výuky, jakož i motivačních metod, které aktivují aktivitu studentů a pomáhají rozvíjet podnikatelské dovednosti. Výzkumným nástrojem byla dotazníková metoda. Touto metodou byly testovány tři předformulované výzkumné problémy. Cílem příspěvku je představit výsledky analýzy názorů a postojů respondentů. Cílem průzkumu bylo zjistit, kolik a jaké metody, zejména moderní inovativní metody používají učitelé a jak často je zavádějí do vyučovacího procesu. Dílčím cílem je zjistit, jaké motivační metody a jak často se učitelé snaží motivovat své studenty k zefektivnění vyučovacího procesu; zvýšit zájem o učení a plnit vzdělávací cíle. Teoretická část je zaměřena na osobnost učitele; kompetence učitelů a metody výuky. V praktické části jsou na základě výsledků dotazníkového šetření hodnoceny názory a postoje učitelů k aplikaci inovativních metod ve vztahu k plnění stanovených vzdělávacích cílů. Přínos tohoto příspěvku lze spatřit v identifikaci faktorů a metod pozitivně ovlivňujících vzdělávací proces v souvislosti se zvyšováním efektivity vzdělávacího procesu s doporučeními pro implementaci moderních a motivačních vyučovacích metod.
PrintDisplayed: 28/3/2024 18:25