V originále
"Basic courses of mathematics at technical universities usually involve a large volume of the subject matter being studied. Teachers usually concentrate on deeper understanding of the mathematical calculus. There is little time for presentation of mathematical applications. Students thus encounter applications of mathematics in specialized technical lectures. The application examples often appear to them as a new subject and they do not associate them with original mathematics courses. Therefore, it is important to focus on the application potential of mathematics not only in basic courses but also outside them. In this article, a newly introduced seminar on Applied Mathematics, which is realized at the Institute of Technology and Business (ITB), is presented. We present how the seminar was originated. There is a discussion of the selection of application examples and the engagement of students in the lectures. One of the benefits of the seminar is that students have the opportunity to participate in its content. They can choose part of the subject in lectures. The lectures support critical thinking, group discussion of the problem solving. The experiences of the first two years of the seminar are discussed."
Česky
"Základní kurzy matematiky na technických univerzitách obvykle zahrnují velký objem studované látky. Učitelé se obvykle soustředí na hlubší pochopení matematického počtu. Na prezentaci matematických aplikací je málo času. Studenti se tak setkávají s aplikacemi matematiky až na odborných odborných přednáškách. Příklady aplikací se jim často jeví jako nový předmět a nespojují je s původními kurzy matematiky. Proto je důležité zaměřit se na aplikační potenciál matematiky nejen v základních kurzech, ale i mimo ně. V tomto článku je představen nově zavedený seminář z aplikované matematiky, který je uskutečňován na Vysoké škole technické a ekonomické. Představujeme, jak seminář vznikl. Probíhá diskuse o výběru příkladů aplikací a zapojení studentů do přednášek. Jednou z výhod semináře je, že studenti mají možnost podílet se na jeho obsahu. Na přednáškách si mohou vybrat část předmětu. Lekce podporují kritické myšlení, skupinovou diskusi o řešení problému. Diskutovány jsou zkušenosti z prvních dvou let semináře."