Detailed Information on Publication Record
2019
APPLIED MATHEMATICS EXAMPLES IN LECTURES
SMETANOVÁ, DanaBasic information
Original name
APPLIED MATHEMATICS EXAMPLES IN LECTURES
Name in Czech
Příklady z aplikované matematiky v lekcích
Authors
SMETANOVÁ, Dana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
INTED2019 Proceedings. Španělsko, Inted 2019 PROCEEDINGS, p. 3340-3343, 4 pp. 2019
Publisher
IATED Academy
Other information
Language
English
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
10100 1.1 Mathematics
Country of publisher
Spain
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
RIV identification code
RIV/75081431:_____/19:00001798
Organization unit
Institute of Technology and Business in České Budějovice
ISBN
978-84-09-08619-1
ISSN
UT WoS
000536018103067
Keywords (in Czech)
Aplikované příklady; lekce z matematiky; studentské zapojení
Keywords in English
Applied examples; lectures of mathematics; students´ engagement
Změněno: 3/9/2020 11:00, Kateřina Nygrýnová
V originále
"Basic courses of mathematics at technical universities usually involve a large volume of the subject matter being studied. Teachers usually concentrate on deeper understanding of the mathematical calculus. There is little time for presentation of mathematical applications. Students thus encounter applications of mathematics in specialized technical lectures. The application examples often appear to them as a new subject and they do not associate them with original mathematics courses. Therefore, it is important to focus on the application potential of mathematics not only in basic courses but also outside them. In this article, a newly introduced seminar on Applied Mathematics, which is realized at the Institute of Technology and Business (ITB), is presented. We present how the seminar was originated. There is a discussion of the selection of application examples and the engagement of students in the lectures. One of the benefits of the seminar is that students have the opportunity to participate in its content. They can choose part of the subject in lectures. The lectures support critical thinking, group discussion of the problem solving. The experiences of the first two years of the seminar are discussed."
In Czech
"Základní kurzy matematiky na technických univerzitách obvykle zahrnují velký objem studované látky. Učitelé se obvykle soustředí na hlubší pochopení matematického počtu. Na prezentaci matematických aplikací je málo času. Studenti se tak setkávají s aplikacemi matematiky až na odborných odborných přednáškách. Příklady aplikací se jim často jeví jako nový předmět a nespojují je s původními kurzy matematiky. Proto je důležité zaměřit se na aplikační potenciál matematiky nejen v základních kurzech, ale i mimo ně. V tomto článku je představen nově zavedený seminář z aplikované matematiky, který je uskutečňován na Vysoké škole technické a ekonomické. Představujeme, jak seminář vznikl. Probíhá diskuse o výběru příkladů aplikací a zapojení studentů do přednášek. Jednou z výhod semináře je, že studenti mají možnost podílet se na jeho obsahu. Na přednáškách si mohou vybrat část předmětu. Lekce podporují kritické myšlení, skupinovou diskusi o řešení problému. Diskutovány jsou zkušenosti z prvních dvou let semináře."