D 2018

MULTIPLE-CHOICE QUESTIONS IN MATHEMATICS

SMETANOVÁ, Dana

Basic information

Original name

MULTIPLE-CHOICE QUESTIONS IN MATHEMATICS

Name in Czech

Otázky s více odpověďmi v matematice

Authors

SMETANOVÁ, Dana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Španělsko, EDULEARN Proceedings, p. 2220-2224, 5 pp. 2018

Publisher

IATED Academy

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

10100 1.1 Mathematics

Country of publisher

Spain

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

RIV identification code

RIV/75081431:_____/18:00001782

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

ISBN

978-84-09-02709-5

ISSN

UT WoS

000530893702048

Keywords (in Czech)

Počítačem podporované testování; matematika; otázky s výběrem více odpovědí; početní úlohy.

Keywords in English

Computer-adaptive testing; mathematics; multiple-choice question; arithmetic task

Tags

Změněno: 20/7/2020 11:47, Kateřina Nygrýnová

Abstract

V originále

Computer-adaptive testing is a modern method of verifying students' knowledge. In many other fields and disciplines it already is permanently and effectively used, mainly to save time. Mathematics, however, is perceived as traditional and conservative scientific field. Therefore, we can often meet the opinion that electronic tests in mathematics are not an appropriate instrument for testing students. We must remark that due to the nature of the field all the necessary knowledge can really not be tested by tests with the choice of the correct answers. In mathematics we can mention outlining graph of a function. Still, computer-adaptive testing can be used in mathematics to test some partial knowledge. In our opinion, it is very well applicable for continuous testing of knowledge and in larger groups. This is mainly due to the huge time savings. It is important to realize that the basis for electronic testing is a suitable software application. In this paper there is shown how to create examples for computer-adaptive testing. We will not deal directly with examining theoretical knowledge in mathematics. The tests will be focused on the ability to solve arithmetic tasks and on applying theoretical knowledge in solving specific examples. In the paper several aspects of the computer-adaptive testing in mathematics are discussed. The good choice of appropriate examples is studied. The selection on the examples is carried out from two different perspectives. The appropriate choice is illustrated on concrete examples.

In Czech

Počítačem podporované testování je moderní metoda ověřování znalostí studentů. V mnoha dalších oblastech a oborech je již trvale a efektivně využíván, zejména pro úsporu času. Matematika je však vnímána jako tradiční a konzervativní vědecký obor. Proto se často setkáváme s názorem, že elektronické testy v matematice nejsou vhodným nástrojem pro testování studentů. Musíme poznamenat, že vzhledem k povaze oboru nemohou být všechny potřebné znalosti skutečně testovány testy s výběrem správných odpovědí. V matematice můžeme zmínit náčrtek grafu funkce. Počítačem podporované testování lze přesto použít v matematice k testování některých dílčích znalostí. Podle našeho názoru je velmi dobře využitelné pro průběžné testování znalostí a ve větších skupinách. Důvodem je zejména obrovská úspora času. Je důležité si uvědomit, že základem elektronického testování je vhodná softwarová aplikace. V tomto článku je ukázáno, jak vytvořit příklady pro počítačem podporované testování. Nebudeme se zabývat přímo zkoumáním teoretických znalostí v matematice. Testy budou zaměřeny na schopnost řešit početní úkoly a na aplikaci teoretických znalostí při řešení konkrétních příkladů. V článku je diskutováno několik aspektů počítačem podporované testování v matematice. Je studován dobrý výběr vhodných příkladů. Výběr příkladů je proveden ze dvou různých perspektiv. Vhodná volba je ilustrována na konkrétních příkladech.

Files attached

Smetanova_EDULEARN_2018.pdf
Request the author's version of the file