D
2018
Simple mathematic modeling in high school teaching
VYSOKÁ, Jana
Základní údaje
Originální název
Simple mathematic modeling in high school teaching
Název česky
Jednoduché matematické modelování na sředních školách
Autoři
VYSOKÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Depósito Legal: V-1578-2018. LAURI VOLPI 6, VALENICA, BURJASSOT 46100, doi: 10.21125/edulearn.2018, od s. 3337-3344, 8 s. 2018
Nakladatel
IATED-INT ASSOC TECHNOLOGY EDUCATION & DEVELOPMENT, LAURI VOLPI 6, VALENICA, BURJASSOT 46100, SPAIN
Další údaje
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
10100 1.1 Mathematics
Stát vydavatele
Španělsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/75081431:_____/18:00001770
Organizační jednotka
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Klíčová slova česky
Iterace; přitahující bod; pevný bod; odpuzující bod; orbita; chaos.
Klíčová slova anglicky
Iteration; attracting point; fixed point; sink; orbit; chaos.
V originále
The aim of this paper is to suggest the expansion of learning materials designed for university teachers who work with students who have chosen advanced mathematics as an elective, or with high school students who are engaged in mathematics beyond compulsory curriculum. Students will work with examples of mathematical models of simple but real problems. From a certain perspective on solving simple tasks, we can get to concepts such as the fixed points or the attracting orbits and even chaos. Lectures are conducted in such a way that students understand the basic concepts by analysis of graphs associated with these problems. We deliberately chose a topic that is not normally part of lessons and could make mathematics or computer science more varied. Another of the reasons for writing this paper is the gradual discovery of the fact that students have increasingly difficulties with reading the graph and understanding the connection of the graph and the real situation at all. This is an issue that is up to date, it could make mathematics or informatics more interesting, and it certainly deserves attention.
Česky
Cílem této práce je navrhnout rozšíření učebních materiálů určených pro vysokoškolské učitele, kteří pracují se studenty, kteří si zvolili pokročilou matematiku jako volitelnou, nebo se studenty středních škol, kteří se zabývají matematikou nad rámec povinných učebních osnov. Studenti budou pracovat s příklady matematických modelů jednoduchých, ale reálných problémů. Z určitého pohledu na řešení jednoduchých úkolů se lze dostat k pojmům jako jsou pevné body nebo přitahující orbity a dokonce i chaos. Přednášky jsou vedeny tak, aby studenti porozuměli základním pojmům pomocí analýzy grafů souvisejících s těmito problémy. Záměrně jsme vybrali téma, které obvykle není součástí výuky a mohlo by vést ke zpestření výuky matematiky nebo informatiky. Dalším důvodem pro psaní tohoto článku je postupné objevování skutečnosti, že studenti mají stále větší potíže se čtením z grafu a pochopením souvislosti grafu a reálné situace vůbec. Navíc je toto téma aktuální, mohlo by udělat matematiku nebo informatiku zajímavější a určitě si zaslouží pozornost.
Zobrazeno: 12. 7. 2025 00:46