D 2018

Simple mathematic modeling in high school teaching

VYSOKÁ, Jana

Základní údaje

Originální název

Simple mathematic modeling in high school teaching

Název česky

Jednoduché matematické modelování na sředních školách

Autoři

VYSOKÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Depósito Legal: V-1578-2018. LAURI VOLPI 6, VALENICA, BURJASSOT 46100, doi: 10.21125/edulearn.2018, od s. 3337-3344, 8 s. 2018

Nakladatel

IATED-INT ASSOC TECHNOLOGY EDUCATION & DEVELOPMENT, LAURI VOLPI 6, VALENICA, BURJASSOT 46100, SPAIN

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

10100 1.1 Mathematics

Stát vydavatele

Španělsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/75081431:_____/18:00001770

Organizační jednotka

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích

ISBN

978-84-09-02709-5

ISSN

UT WoS

000530893703067

Klíčová slova česky

Iterace; přitahující bod; pevný bod; odpuzující bod; orbita; chaos.

Klíčová slova anglicky

Iteration; attracting point; fixed point; sink; orbit; chaos.

Štítky

KPV1, RIV20, WOS
Změněno: 18. 6. 2020 10:50, Kateřina Nygrýnová

Anotace

ORIG CZ

V originále

The aim of this paper is to suggest the expansion of learning materials designed for university teachers who work with students who have chosen advanced mathematics as an elective, or with high school students who are engaged in mathematics beyond compulsory curriculum. Students will work with examples of mathematical models of simple but real problems. From a certain perspective on solving simple tasks, we can get to concepts such as the fixed points or the attracting orbits and even chaos. Lectures are conducted in such a way that students understand the basic concepts by analysis of graphs associated with these problems. We deliberately chose a topic that is not normally part of lessons and could make mathematics or computer science more varied. Another of the reasons for writing this paper is the gradual discovery of the fact that students have increasingly difficulties with reading the graph and understanding the connection of the graph and the real situation at all. This is an issue that is up to date, it could make mathematics or informatics more interesting, and it certainly deserves attention.

Česky

Cílem této práce je navrhnout rozšíření učebních materiálů určených pro vysokoškolské učitele, kteří pracují se studenty, kteří si zvolili pokročilou matematiku jako volitelnou, nebo se studenty středních škol, kteří se zabývají matematikou nad rámec povinných učebních osnov. Studenti budou pracovat s příklady matematických modelů jednoduchých, ale reálných problémů. Z určitého pohledu na řešení jednoduchých úkolů se lze dostat k pojmům jako jsou pevné body nebo přitahující orbity a dokonce i chaos. Přednášky jsou vedeny tak, aby studenti porozuměli základním pojmům pomocí analýzy grafů souvisejících s těmito problémy. Záměrně jsme vybrali téma, které obvykle není součástí výuky a mohlo by vést ke zpestření výuky matematiky nebo informatiky. Dalším důvodem pro psaní tohoto článku je postupné objevování skutečnosti, že studenti mají stále větší potíže se čtením z grafu a pochopením souvislosti grafu a reálné situace vůbec. Navíc je toto téma aktuální, mohlo by udělat matematiku nebo informatiku zajímavější a určitě si zaslouží pozornost.
Zobrazeno: 12. 7. 2025 00:46