V originále
Engine performance of any kind of road vehicle is considered a fundamental parameter when selecting or comparing vehicles. It affects a number of operating characteristics including, for instance, vehicle maximum speed or vehicle acceleration. A vehicle manufacturer provides the data on performance in the technical description, however, engine performance value is specified in the vehicle registration certificate as well. Engine performance is indicated as the maximum engine output at certain engine speed. Thus, the vehicle operator disposes only the engine performance value, i.e. maximum value. In normal conditions of a road vehicle operation, several different situations take place when it is appropriate to verify the maximum engine performance value. The paper is focused on examination of the road vehicle performance, i.e. engine performance on the roller test bench and its detailed analysis.
In Czech
Výkon motoru jakéhokoli druhu silničního vozidla je považován za základní parametr při výběru nebo srovnávání vozidel. Ovlivňuje řadu provozních charakteristik, například maximální rychlost vozidla nebo jeho zrychlení. Výrobce vozidla poskytuje údaje o výkonu v technickém popisu, ovšem hodnota výkonu motoru je rovněž uvedena v osvědčení o registraci vozidla. Výkon motoru je uveden jako jeho maximální výkon při určitých otáčkách motoru. Uživatel vozidla tedy disponuje pouze hodnotou výkonu motoru, tj. jeho maximální hodnotou. Za normálních podmínek provozu silničního vozidla dochází k několika různým situacím, kdy je vhodné ověřit maximální hodnotu výkonu motoru. Příspěvek je zaměřen na zkoumání výkonu silničního vozidla, tj. výkonu motoru na válcové výkonové zkušebně (zkušební stolici) a jeho podrobnou analýzu.