ŠARKAN, Branislav and Ondrej STOPKA. QUANTIFICATION OF ROAD VEHICLE PERFORMANCE PARAMETERS UNDER LABORATORY CONDITIONS. Advances in Science and Technology Research Journa. Lublin, Polsko: Lublin University of Technology, Faculty of Mechanical Engineering, Vol. 12, No 3, p. 16-23. ISSN 2299-8624. doi:10.12913/22998624/92107. 2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name QUANTIFICATION OF ROAD VEHICLE PERFORMANCE PARAMETERS UNDER LABORATORY CONDITIONS
Name in Czech KVANTIFIKACE PARAMETRŮ SILNIČNÍHO VOZIDLA V LABORATORNÍCH PODMÍNKÁCH
Authors ŠARKAN, Branislav (703 Slovakia, guarantor) and Ondrej STOPKA (703 Slovakia, belonging to the institution).
Edition Advances in Science and Technology Research Journa, Lublin, Polsko, Lublin University of Technology, Faculty of Mechanical Engineering, 2018, 2299-8624.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50703 Transport planning and social aspects of transport
Country of publisher Poland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/75081431:_____/18:00001768
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
Doi http://dx.doi.org/10.12913/22998624/92107
UT WoS 000451866500003
Keywords (in Czech) výkonnostní parametry; silniční vozidlo; motor; válcová výkonová zkušebna; testování
Keywords in English performance parameters; road vehicle; engine; roller test bench; examination
Tags RIV20, tsd, WOS
Changed by Changed by: Kateřina Nygrýnová, učo 23736. Changed: 16/6/2020 08:07.
Abstract
Engine performance of any kind of road vehicle is considered a fundamental parameter when selecting or comparing vehicles. It affects a number of operating characteristics including, for instance, vehicle maximum speed or vehicle acceleration. A vehicle manufacturer provides the data on performance in the technical description, however, engine performance value is specified in the vehicle registration certificate as well. Engine performance is indicated as the maximum engine output at certain engine speed. Thus, the vehicle operator disposes only the engine performance value, i.e. maximum value. In normal conditions of a road vehicle operation, several different situations take place when it is appropriate to verify the maximum engine performance value. The paper is focused on examination of the road vehicle performance, i.e. engine performance on the roller test bench and its detailed analysis.
Abstract (in Czech)
Výkon motoru jakéhokoli druhu silničního vozidla je považován za základní parametr při výběru nebo srovnávání vozidel. Ovlivňuje řadu provozních charakteristik, například maximální rychlost vozidla nebo jeho zrychlení. Výrobce vozidla poskytuje údaje o výkonu v technickém popisu, ovšem hodnota výkonu motoru je rovněž uvedena v osvědčení o registraci vozidla. Výkon motoru je uveden jako jeho maximální výkon při určitých otáčkách motoru. Uživatel vozidla tedy disponuje pouze hodnotou výkonu motoru, tj. jeho maximální hodnotou. Za normálních podmínek provozu silničního vozidla dochází k několika různým situacím, kdy je vhodné ověřit maximální hodnotu výkonu motoru. Příspěvek je zaměřen na zkoumání výkonu silničního vozidla, tj. výkonu motoru na válcové výkonové zkušebně (zkušební stolici) a jeho podrobnou analýzu.
PrintDisplayed: 29/3/2024 16:45