J 2018

QUANTIFICATION OF ROAD VEHICLE PERFORMANCE PARAMETERS UNDER LABORATORY CONDITIONS

ŠARKAN, Branislav and Ondrej STOPKA

Basic information

Original name

QUANTIFICATION OF ROAD VEHICLE PERFORMANCE PARAMETERS UNDER LABORATORY CONDITIONS

Name in Czech

KVANTIFIKACE PARAMETRŮ SILNIČNÍHO VOZIDLA V LABORATORNÍCH PODMÍNKÁCH

Authors

ŠARKAN, Branislav (703 Slovakia, guarantor) and Ondrej STOPKA (703 Slovakia, belonging to the institution)

Edition

Advances in Science and Technology Research Journa, Lublin, Polsko, Lublin University of Technology, Faculty of Mechanical Engineering, 2018, 2299-8624

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50703 Transport planning and social aspects of transport

Country of publisher

Poland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/75081431:_____/18:00001768

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

UT WoS

000451866500003

Keywords (in Czech)

výkonnostní parametry; silniční vozidlo; motor; válcová výkonová zkušebna; testování

Keywords in English

performance parameters; road vehicle; engine; roller test bench; examination

Tags

Změněno: 16/6/2020 08:07, Kateřina Nygrýnová

Abstract

V originále

Engine performance of any kind of road vehicle is considered a fundamental parameter when selecting or comparing vehicles. It affects a number of operating characteristics including, for instance, vehicle maximum speed or vehicle acceleration. A vehicle manufacturer provides the data on performance in the technical description, however, engine performance value is specified in the vehicle registration certificate as well. Engine performance is indicated as the maximum engine output at certain engine speed. Thus, the vehicle operator disposes only the engine performance value, i.e. maximum value. In normal conditions of a road vehicle operation, several different situations take place when it is appropriate to verify the maximum engine performance value. The paper is focused on examination of the road vehicle performance, i.e. engine performance on the roller test bench and its detailed analysis.

In Czech

Výkon motoru jakéhokoli druhu silničního vozidla je považován za základní parametr při výběru nebo srovnávání vozidel. Ovlivňuje řadu provozních charakteristik, například maximální rychlost vozidla nebo jeho zrychlení. Výrobce vozidla poskytuje údaje o výkonu v technickém popisu, ovšem hodnota výkonu motoru je rovněž uvedena v osvědčení o registraci vozidla. Výkon motoru je uveden jako jeho maximální výkon při určitých otáčkách motoru. Uživatel vozidla tedy disponuje pouze hodnotou výkonu motoru, tj. jeho maximální hodnotou. Za normálních podmínek provozu silničního vozidla dochází k několika různým situacím, kdy je vhodné ověřit maximální hodnotu výkonu motoru. Příspěvek je zaměřen na zkoumání výkonu silničního vozidla, tj. výkonu motoru na válcové výkonové zkušebně (zkušební stolici) a jeho podrobnou analýzu.

Files attached